23948sdkhjf

Coop testar cirkulär flergångskasse för hemleverans

Coop och Gordon inleder nu ett gemensamt pilotprojekt där konsumenter som handlar sin mat på nätet får hemleveranser i en cirkulär förpackning som ersätter papperskassar.

Av ett pressmeddelande framgår att Coop är den första dagligvarukedjan som tester systemet Gordon Circular, utvecklat av last mile-företaget Gordon. Systemet består av en fysisk förpackning, en logistiklösning och en tech-lösning för spårbarhet och kommunikation med mottagarna.

– Utvecklingen av ett cirkulärt emballage ser vi som nödvändig med tanke på de stora volymer av dagligvaror som i dag levereras till kund, säger Niklas Zeitlin, ansvarig e-handel Coop Sverige

Till den fysiska förpackningen som används i piloten ingår en yttre, hård, del som skyddar varorna innan de når konsumenten och en mjuk flergångskasse som anpassats för Coops plock och hantering från butik till konsument. Gordon levererar kassarna med mat till Coops kunder, som i sin tur lämnar tillbaka dem till Gordon vid nästa leverans. Kassarna tvättas sedan och görs redo för en ny leverans.

Potentialen för miljövinster med det nya systemet bedöms som stora. En livscykelanalys gjord av Linköpings universitet visar att kassen bara behöver göra fem loopar för att hela systemet ska ha en lägre klimatpåverkan än en papperskasse som bara används en gång. Om kassen används ytterligare 20 gånger minskar dess totala klimatpåverkan med 65 procent jämfört med papperskassen.

Trycket från Coops kunder om att få vara med i denna pilot med en cirkulär lösning har varit högt. Det tog bara en dag att fylla alla platserna i testgruppen. Piloten som nu inletts vid Coop Boländerna i Uppsala följs av en plan att snabbt skala upp systemet i Sverige.

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109