23948sdkhjf

Hopp om tillväxt för bolaget bakom Linas Matkasse – ”går enligt plan”

Vi närmar oss att börja rapportera tillväxt igen, säger vd Walker Kinman om bolaget som nu byter namn till Cheffelo.

LMK Group, som bland annat äger Linas Matkasse och som nu byter namn till Cheffelo, flaggade i början av året för att 2023 skulle bli tufft och präglas av nedgångar. Nu börjar dock förutsättningar för tillväxt skönjas.

Det säger LMK:s vd Walker Kinman i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

– Förväntningen är att återgå till att visa tillväxt under första kvartalet 2024. Vi närmar oss att börja rapportera tillväxt igen, säger LMK:s vd Walker Kinman och uppger att utvecklingen går enligt plan:

–Ingenting kring det har ändrats. Jag har inte haft någonting att ändra i den dialogen.

Efter att nettoomsättningen sjunkit med 25 procent, valutajusterat, under helåret 2022 har LMK:s mål för 2023 varit att dämpa nedgången och stabilisera intäktsutvecklingen.

Under första halvåret 2023 har omsättningsminskningen dämpats till 15 procent, varav nedgången under andra kvartalet var knappt 12 procent.

– Det var en något mer öppen fråga kring andra halvåret, men vi har redan börjat prata om att augusti har gått bra, säger Walker Kinman.

Efter att ha stabiliserat omsättningen under 2023 är det finansiella målet att uppnå en genomsnittlig årlig nettoomsättningstillväxt om cirka 6-8 procent.

Ska ni kunna visa tillväxt för helåret 2024?

– Just nu är jag väldigt framåtlutande, vi har förutsättningar för tillväxt nu. Sedan är alltid frågan hur mycket vi kan växa, säger han.

En ljuspunkt som Walker Kinman tar upp är att Dagligvaruindex för den svenska marknaden visade på en ökning för e-handeln i augusti, vilket han kallar en ”allmänt positiv indikation”.

På kort sikt räknar LMK med lägre volymer under det tredje kvartalet, men omsättningsnedgången förväntas fortsätta att avta och inte överstiga låga ensiffriga tal under det fjärde kvartalet.

LMK-chefen har samtidigt varit tydlig med att bolaget inte kommer att vara lönsamt under det tredje kvartalet i år, i enlighet med säsongsmönstret med semesterperioder som påverkar den första delen av kvartalet samt högre sälj- och marknadsföringskostnader under perioden.

Hur har säljsatsningarna gått i början av tredje kvartalet?

– Ett budskap i halvårsrapporten var att vi faktiskt har förvärvat mer kunder och det har fortsatt under det tredje kvartalet, jämfört med förra året. Samtidigt har det skett till lägre förvärvskostnader, säger Walker Kinman.

Att förbättra lönsamheten handlar om en blandning av effektivitet i marknadsföringen, investeringar i e-handelsplattformen och att bygga kundbasen, tillsammans med en stabil enhetsekonomi, enligt LMK-vd:n.

Han poängterar att bolaget under det andra kvartalet ökade marginalen efter hanteringskostnader till 31,3 procent (24,5).

– Det är en målbild jag har haft ganska länge för den här affären. För att nå vårt mål om en ebit-marginal på 4-6 procent måste det börja med en marginal efter hanteringskostnader på 30 procent, säger han.

En marginal på 30 procent, efter hanteringskostnader, är också en bra nivå för att möjliggöra tillväxt, enligt vd:n. Efter pandemin har volymerna gått ned, men nu går LMK in i en tillväxtfas igen samtidigt som bolagets fasta kostnader inte har ändrats.

Att LMK behöver växa lönsamt är något som Walker Kinman upprepar vid flera tillfällen under intervjun, men samtidigt är satsningar som kan öka tillväxten och fortsatta investeringar i verksamheten högt prioriterade.

– Sammanfattningsvis förväntar jag mig inte att vi når toppen av intervallet i marginalmålet 2024, säger han.

Vid halvårsskiftet låg LMK:s ebit-marginal, på rullande tolv månader, på -10,8 procent. På justerad bas var den ebit-marginalen 1,4 procent.

LMK Group höjde priserna strax innan årsskiftet 2022/2023 och inga ytterligare höjningar är planerade på kort sikt, i alla fall inte fram till årsskiftet, enligt Walker Kinman.

Namnbytet till Cheffelo, som en extrastämma i LMK Group beslutade om den 15 september, gäller koncernen. De kommersiella varumärkena i Sverige, Norge och Danmark är fortfarande Linas Matkasse, Godtlevert, Adams Matkasse och RetNemt.

– Cheffelo blir ett sätt att samla alla namn under ett koncernvarumärke, något som vi kan bygga vidare med", säger Walker Kinman och tillägger att när namnbytet godkänts får bolaget tickerkoden CHEF, vilket är ”bättre” än LMKG.

Sedan börsdebuten i mars 2021 har LMK-aktien fallit 86 procent. I år har aktien visat en rekyl uppåt och lyft med 111 procent hittills i år för att på torsdagen stänga på 11:50 kronor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066