23948sdkhjf

Stort kunskapsutbyte på Dagligvarugalans historiska besök i Umeå

Under tisdagen blev det dags för ett stopp i Umeå på Dagligvarugalans resa genom landet.

Under tisdagen var det dags för tidernas första Dagligvarugala i norra Sverige. Umeå var värdstad för evenemanget som bjöd på flera panelsamtal där det första handlade om hur man sätter den perfekta kampanjen eller kampanjvarorna. Ett bekant ansikte syntes från galans stopp i Malmö i Lennart Martinsson från Stora Coop Lund, men denna gång såg sällskapet på scen annorlunda ut. Utöver dagens konferencier Martin Moström deltog Simon Nordberg, grundare till varumärket Childrens House. Han var inte sen i samtalet med att hylla dagligvarubranschens kännedom om sina kunder och jämförde med sin egna.

– Om jag kör en folkracebil kör ni en formel 1-bil.

I september offentliggjordes den första finalisten i kategorierna Årets butik och Årets frukt & grönt. I Umeå var det dags att utropa de övriga två för de bägge kategorierna. Klart blev det att Ica Maxi Haninge och Lidl Sverige gör Stora Coop Lund sällskap i kampen om titeln Årets frukt & grönt.

När det gäller Årets butik är kandidaterna rejält utspridda i år. Sedan tidigare var det officiellt att Ica Kvantum Kungsbacka från västkusten är med i racet. Under tisdagen stod det klart att Coop Hagastaden från Stockholm och Ica Supermarket Teg i Umeå också har möjlighet att ta hem det prestigefulla priset.

– Jag är rörd. Vi är som en stor närbutik. Din vardagshjälte på Teg är vår slogan, och vi jobbar efter det. Vi försöker utveckla oss, ta in nyheter och testa nytt och ha roligt med personalen. Jag har varit här i 25 år och jag tycker att det är kul att gå till jobbet och jag tror att det speglar av sig, berättade Mats Calla, handlare på Ica Supermarket Teg.

Kvällen slutade med att en video visades där Sofia Wistam, konferencier på evenemanget på stadshuset den 16 november, offentliggjorde samtliga finalister till den stora galan. Men strax innan dess utnämndes Umeåbornas favoritbutik. Delikatessbutiken Duå vann folkets pris. Vinnaren själv beskriver sin butik som en saluhall i skolådeformat men med lanthandelsideal.

– Våra gäster är ju det viktigaste har, säger Lars Åkerlund, en av ägarna om att priset kommer från just kundernas röster.

Artikeln är en del av vårt tema Dagligvarugalan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.157