23948sdkhjf

Förtroendet för Ica fortsätter rasa – ner 22 procentenheter på två år

Svenskarnas relation till den största aktören inom dagligvaruhandeln har fått sig en törn de senaste åren.

Under onsdagen släpptes den senaste Förtroendebarometern, en undersökning som Medieakademin gjort årligen sedan 1997 där man bland annat mäter svenskarnas förtroende för olika myndigheter, organisationer och företag.

I årets undersökning har man, precis som tidigare år, frågat om hur svenskarna ser på Coop och Ica. För andra året i följd minskar förtroendet för de två äldsta dagligvaruaktörerna men tappet är allra störst för den sistnämnda. 

Bara 38 procent av de tillfrågade uppger att de har mycket eller ganska högt förtroende för Ica, vilket är ett ras med hela 11 procentenheter jämfört med 2023. Så sent som 2022, innan livsmedelspriserna ökade som allra mest, hade 60 procent av de tillfrågade förtroende för bolaget.

– Ica rasar för andra året i rad och de får väl som marknadsledande aktör ta mycket av smällen för de höga priserna och prisstegringarna, säger Henrik Ekengren Oscarsson, ledamot i Medieakademin och professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, till SR.

37 procent har förtroende för Coop som tappar två procentenheter jämfört med ifjol. 

Läs mer om: Ica
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.156