23948sdkhjf

Hallå…Kristina Wärgården, marknadschef på Risenta

Ni har börjat lansera müsli som kunderna kan plocka ihop efter eget behag, ungefär som smågodis. Hur kom ni på den idén?

– Jo, vi har studerat dagens trender och kan konstatera att det finns ett klart ökat fokus på välbefinnande. Vi motionerar mer och tänker på att äta rätt och försöker låta bli fett och socker. Vi ser också en stor ökning för müsli och totalt omsatte den svenska marknaden fi 485 miljoner kronor för det rullande räkenskapsåret 2006-2007. I Sverige innebar det en ökning för dagligvaruhandeln på 5,3 procent. Man kan också se att marknaden för frön och kärnor har ökat med 22 procent och omsätter i dag totalt 115 miljoner kronor.– Många konsumenter köper påsar med müesli och sedan kompletterar de med olika frön och frukter. De påsar som erbjuds i dag innehåller inte så mycket läckerheter från början utan det är mest flingor. Om man blandar själv så får man fram en saftig müsli.Vad vinner konsumenterna på att blanda själva?– De kan blanda på ett optimalt sätt och få precis den müsli som passar dem Vi delar också ut recept på blandningarSka ni exponera ingredienserna ungefär som man exponerar lösgodis?– Ja, vi håller som bäst på att bygga upp en hylla i en butik och det gör jag tillsammans med plockföretag och säljare och jag försöker också att involvera personalen på Risenta.Vilka kedjor ska sälja müslin?– Det ska samtliga kedjor göra och på vårt första möte fick vi en väldigt positiv respons.Finns müslin ute i någon butik ännu?– Ja, den finns på Sabis i Fältöversten och de har under de första två dagarna sålt 18 kilo vilket vi anser vara mycket. Det har gått över förväntan. Men sedan finns den också ute på Ica Kvantum i Täby, Ica Supermarket Kringlan i Södertälje och Hemköp vid Skanstull.Camilla Myrsten

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063