23948sdkhjf

Ovanlig reklamkampanj blir rättssak

Hur långt får man gå i reklamfilm för att sänka en konkurrent? Den frågan har nu hamnat i amerikanska rättsväsendet sedan snabbmatskedjan Quizno dragit på ordentligt mot sin betydligt större medtävlare Subway.

Quizno har uppmanat allmänheten att spela in reklamsnuttar med budskapet att de egna företagets produkter är bättre än Subways. Vinnaren får 10 000 dollar. Och bidragen har inte låtit väntat på sig. Ett exempel är när en husmor kommer hem med em smörgås från Quizno till sin äkta man och med en från Subway som ges till hunden, en kvinna som äter en Quizno uppnår ett helt extatiskt tillstånd med hennes medsyster som knaprar på en Subway ser allt mer missnöjd ut. Det är en kopia på den berömda scenen ur När Harry mötte Sally där Meg Ryan fejkar en orgasm på en restaurang. Amatörfimerna är många och flera är riktigt roliga.Subway reagerar dessutom på att konkurrenten på egen hand gjort en film där folk till synes fångade på gatan väljer Quizno istället för Subway.Subway menar i sin inlaga att metoden medför att falska beskyllningar om deras produkters kvalitet sprids.Ärendet kan få konsekvenser utöver striden mellan de två bolagen. Flera andra stora företag, bland annat Toyota och Heinz, använder sig av metoden att locka allmänheten att göra videofilmer som sedan sprids över nätet. Men frågan är alltså hur långt dess fria filmare får gå med sina budskap.Vill du se filmerna? Gå in på youtube och sök på Quizno + Subway

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093