23948sdkhjf

Hallå…Mats Hedlund, försäljningsdirektör på Wasabröd

Knäckebrödsförsäljningen ökade under förra året, vad beror det på?

– Det finns flera anledningar men ett stort skäl är den hälsotrenden vi har nu och det faktum att folk vill äta nyttigt med fullkorn. Konsumenterna vill sköta om sig och det har de velat i många år. Men ökningen beror också på att vi och andra med oss har utvecklat våra sortiment och anpassat det till marknaden.Kan du ge exempel på nya lönsamma produkter?– Ja vi har lanserat Solrutan som är som ett mjuk bröd fast det är hårt och det är baserat på råg och vete. Det är vår största lansering sedan 1937 då vi lanserade Wasa Husman. Det har ökat väsentligt. Sedan har vi också Sport plus som är ett rågbaserat bröd som har ett högre fiberinnehåll och som innehåller Omega 3.Hur mycket betyder de produkterna i siffror för ökningen?– Jag har inga exakta siffror på det men vi har haft en volymökning på 4 procent och en ökning av nettoomsättningen på 10 procent. De nya produkterna svarar för en stor del av ökningen. Men de är kvalitativt bättre och det gör att vi kan ta ut ett högre pris för dem. Vi har gjort undersökningar som visar att konsumenterna är beredda att betala ett högre pris för dem.Innebär det att ni höjer priset på andra produkter också?– Ja det gör vi men det hänger samman med att råvarupriset ökar.Har ni någon produkt som minskar?– Nej, de flesta produkterna ligger stabilt eller ökar. Men om vi ska tala generellt så kan man se att vetebaserade produkter minskar medan rågbaserade ökar. Vi har tagit bort produkten Vete ur sortimentet.Camilla Myrsten

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064