Valutaeffekt sänkte Unilevers resultat
Totalt sålde koncernen för 40 184 miljoner euro, smått ofattbara drygt 360 miljarder kronor. Rörelsevinsten blev 5 245 miljoner euro, en rörelsemarginal på 13,1 procent. Föregående år var marginalen 13,6. Den lägre vinst som uppstod under fjärde kvartalet förklarar Unilevers ledning med kostnader för att stänga verksamheter och högre utgifter för marknadsföring.Under en fyraårsperiod ska Unilever minska sin personal med totalt 20 000 personer och målet är att till 2010 nå en rörelsemarginal på 15 procent, alltså två procentenheter högre än idag. Den organiska ökningen av omsättningen ska nå fem procent.Precis som andra stora livsmedelsföretag beklagar sig Unilever över höjda råvarukostnader och menar att kostnadsbilden blivit ”väsentligt mycket tuffare”.Unilevers jämförs ofta med amerikanska Procter&Gamble vars produktportfölj i vissa stycken är jämförbara, även om P&G har en större tyngd åt det kemitekniska hållet.Den amerikanska medtävlaren har lyckats betydligt bättre än Unilever under de senaste fem åren. För att hinna i kapp har Unilever inlett arbetet att minska sin produktportfölj och fokusera på de snabbast växande marknaderna. Som en följd av detta har man beslutat att sälja tvättmedelsverksamhet i Nordamerika och även göra sig av med färskosten Boursin. Men istället växer man vidare på glassidan där man redan har en dominerande roll. I veckan offentliggjordes att man köper Rysslands största tillverkare Inmarko.Europa står för 38 procent av Unilevers försäljning, Amerika för 33 och Asien - Afrika för 29. Det är den sistnämnda marknaden som ökar snabbast.