23948sdkhjf

Cloetta avslutade bra och höjer priser

Under sista kvartalet 2007 ökade Cloetta Fazerkoncernen sin försäljning med tolv procent till 1 110 miljoner kronor. Rörelseresultatet steg med 15 procent till 156 miljoner.

Det ger en marginal på 14,1 procent. Vd Jesper Åberg konstaterar i en kommentar att de höjda råvarukostnaderna gör att priserna kommer att höjas inom kort.– Cloetta Fazer gjorde ett mycket bra resultat under vårt viktiga fjärde kvartal jämfört med samma period föregående år, säger Jesper Åberg. En lyckad julförsäljning i Sverige , Finland , Baltikum och Ryssland har bidragit aktivt.Räknat på helåret ökade försäljningen med sex procent till 3 253 miljoner kronor. Rörelseresultatet, exklusive konstnader för omstrukturering, försämrades dock något. Det uppgick till 3 35 miljoner konor vilket är cirka fem procent lägre än föregående år. Rörelsemarginal under året blev 10,3 procent.Koncernens mål är att växa med 25 procent under tre år. Tio procent av detta ska uppnås genom organisk tillväxt, resten genom förvärv.– Därför är expansion inom främst närområdena viktig. De baltiska länderna, Ryssland, Norge och Danmark har hög prioritet, säger Jesper Åberg.Trots att även nettoresultatet sjönk med fem procent till 250 miljoner kronor vill styrelsen se en höjd utdelning. Den föreslås bli sju kronor, 50 öre högre än föregående år. Dessutom föreslås en en extra utdelning på tre kronor.Det innebär att i princip hela vinsten delas ut. Resultatet per aktie var 10:31.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063