Stor ökning för Pepsico internationellt
Mönstret för Pepsico är det samma som i andra stora amerikanska och europeiska dagligvaruföretag – tillväxten är störst på marknaderna utanför den egna hemmaplanen.För Pepsico innebar det balnd annat att den internationella snacksdivisionen ökade med sex procent i volym och dryckesdelen med fyra. Däremot stod exempelvis läskförsäljningen i USA still, alltså samma volym som under 2006.Vinsten per aktie, exklusive en negativ skatteeffekt under 2007 och omstruktureringskostnader blev 3:37, en ökning med 13 procent.För innevarande år räknar Pepsico med en volymtillväxt på 3 - 5 procent och en ökning av vinsten på cirka tio procent.Pepsicos totala omsättning uppgår till drygt 39 miljarder dollar och koncernen har 185 000 anställda och produkterna säljs i mer än 200 länder. Mest kända varumärkena är Pepsi, Frito-Lay /snacks) Gatorade (sportdryck), Quaker Oats (frukostprodukter) och Tropicana Juice. Koncernen är noterad på New Yorkbörsen.