23948sdkhjf

Stor ökning för Pepsico internationellt

Amerikanska Pepsicokoncernen, bland annat ägare till varumärket Pepsi, ökade sin försäljning med tolv procent under förra året. Rörelsevinsten steg med tio procent.

Mönstret för Pepsico är det samma som i andra stora amerikanska och europeiska dagligvaruföretag – tillväxten är störst på marknaderna utanför den egna hemmaplanen.För Pepsico innebar det balnd annat att den internationella snacksdivisionen ökade med sex procent i volym och dryckesdelen med fyra. Däremot stod exempelvis läskförsäljningen i USA still, alltså samma volym som under 2006.Vinsten per aktie, exklusive en negativ skatteeffekt under 2007 och omstruktureringskostnader blev 3:37, en ökning med 13 procent.För innevarande år räknar Pepsico med en volymtillväxt på 3 - 5 procent och en ökning av vinsten på cirka tio procent.Pepsicos totala omsättning uppgår till drygt 39 miljarder dollar och koncernen har 185 000 anställda och produkterna säljs i mer än 200 länder. Mest kända varumärkena är Pepsi, Frito-Lay /snacks) Gatorade (sportdryck), Quaker Oats (frukostprodukter) och Tropicana Juice. Koncernen är noterad på New Yorkbörsen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062