23948sdkhjf

Ica : Tappar inte till våra största konkurrenter

– Förr eller senare möter man en period där konkurrenterna växer mer. Men vi tappar inte till våra största konkurrenter som grupp. Så kommenterar Ica Sveriges vd Anders Svensson HUI:s reviderade siffror som visar att Ica de senaste två kvartalen tappat marknadsandelar.
Han lyfte fram den uppståndelse de reviderade siffrorna inneburit. En felräkning och nya beräkningsmetoder från SCB, som tillsammans med HUI tar fram detaljhandelsstatistiken, ställde marknadsbilden på ända för alla inblandade.

I stället för att som man tidigare trott, ha 19 raka kvartal med ökade marknadsandelar för Ica, stannade ökningen efter 16 kvartal.

Nu är tappet inte så stort, det handlar om 0,1 procent hittills under 2016. Anders Svensson kommenterade dock under Kapitalmarknadsdagen.

– Det är viktigt att se att vi haft en volymutveckling på 1,6 procent i år. Icas absoluta tillväxt har inte ändrats, sade han.

Han lyfte också fram den långa perioden med stark tillväxt och ökade marknadsandelar.

– Vi har också en god utveckling av antalet kundbesök, och hur mycket de handlar för. Kundlojaliteten är fortsatt god, och vi möter starka tillväxtsiffror från förra året.

Han kunde heller inte direkt säga vem Ica förlorat marknadsandelar till:

– Det vi kan se är att vi inte har tappat till våra stora, traditionella konkurrenter som grupp, även om Axfood gått bättre än oss, säger han. Det kan istället handla om nya typer av konkurrens som Urban Deli och Paradiset i storstäderna. Men vi har inget riktigt svar än.

Fullt ut räknar han inte med att det går att jämföra de nya siffrorna förrän efter nästa års tredje kvartal, när den nya beräkningsmodellen använts ett helt år.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078