Coops nya kampanj: ”Äter barn vegetarisk mat?”

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Coop fick ordentlig genomslagskraft och satte igång en het debatt med höstens filmkampanj ”Kära köttbit”. Nu kommer nästa steg i Coops videosatsning: ”Äter barn vegetarisk mat?”.

Det är under samma vinjett som tidigare; ”Nya vardagsmaten” som Coop nu släpper den nya reklamfilmen om en sundare kosthållning för miljö och hälsa.

I filmen får barn testa olika recept av favoriten ”köttfärssås och spaghetti”. Vad de inte vet om är att samtliga recept är vegetariska.

– Det här är ett nytt grepp för oss. Det var fantastiskt kul att filma och hänga med barnen. Samtidigt visste vi inte hur utkomsten skulle bli. Vi hade inget manus utan inväntade deras reaktioner. Jag är mycket nöjd med resultatet och älskar barnens spontana kommentarer när de inser att ”köttfärssåsen” är bönor, linser och grönsaker, säger Marie Wedin, Marknadschef på Coop, i ett pressmeddelande.

Fyra av tio barnfamiljer uppger att de vill äta mindre mindre kött men inga vegetariska rätter ligger enligt Coop på topp tio-listan när barnfamiljerna listar sina vardagsrätter. Filmen kommer att spridas i sociala medier under de kommande tre veckorna.

– Vi vill inspirera och hjälpa barnfamiljer att oftare prova att laga vegetariska rätter i vardagen. Vi vet att köttfärssås, köttbullar och korv ligger i topp hos barnfamiljerna. Det kan finnas en barriär att barn inte skulle gilla grönsaker och det vill vi motbevisa. Därför följer vi nu upp höstens initiativ med en film där barnen står i centrum, fortsätter Marie Wedin.

Mer om: Coop Sverige


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Coop Nord köper Icabutik i Umeå

Coop Nord köper Ica Närabutiken i Röbäck, Umeå. Tillträdet sker den 3 april och butiken ställs om till Coop rekordsnabbt.

Konsumenten vill ha mer vitt och grönt på grillen

Framför allt kvinnor och yngre konsumenter lägger hellre kyckling och grönsaker på grillen medan män över 60 vill ha rött kött.

Coop Furulund säger upp alla anställda

Coop lägger ner sina butiker i Furulund och Södra Sandby i Skåne.

Svenskar älskar svenskt kött

Svenskt nötkött är vad kunden helst vill ha i kundkorgen, men intresset för lamm ökar och flexitarianerna väljer efter ursprungsland när de ska äta kött.

Ica vann Gyllene Lådan

Så påverkar fem trender nordiska dagligvaruhandeln

Hälsa, ekologiskt och e-handel är tre av fem övergripande trender som påverkar dagligvarubranschen de närmaste åren. Men de viktigaste trenderna handlar om kunden.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas dagligen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ica sponsrar Special Olympics

ICA blir ny huvudsponsor till Special Olympics Sweden och förlänger samtidigt sitt samarbete som huvudsponsor till Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté.

Arkiv

"Isolerade händelser bakom köttskandalen"

Köttbluffen som uppdagats i Brasilien handlar om isolerade händelser, säger landets polis och jordbruksdepartementet i ett gemensamt uttalande.

På nytt jobb: Från motor till kött

Nytt Coop-avtal ger Samhall 800 nya jobb

Coop och Samhall har tecknat ett nytt ramavtal om butiksstädning som omfattar samtliga av Coops 650 butiker och kommer att innebära 800 nya jobb.

Lidl planerar butik i Norrköping

Ica Kvantum Klockaretorpet i Norrköping lär få en ny granne när Lidl planerar ytterligare en butik.

Nu öppnar Coops nya miljöbutik

I morgon öppnar Coop sin gröna och guldcertifierade Krav-butik, i Norra Djurgårdsstaden, där kunderna får bestämma en del av sortimentet själva.

Karlstad saluhall ordnar matmässa

Ica och Easyfill i gemensamt projekt

Ica Sverige och hylltillverkaren Easyfill har beslutat att skapa en gemensam utvecklingsgrupp.

Älskat bär portat från brittisk krog

Västvärlden frossar i avokado – supergrönsaken (som egentligen är ett bär) som tillskrivs diverse hälsobringande egenskaper. Och svenskarna är inget undantag. Men en nystartad brittisk restaurang har infört nolltolerans mot den grönsvarta läckerheten.

Hela skärmen blinkar rött när han försöker beställa snask

Det är inte enkelt för Per Sandström att handla sötsaker online hos Coop eller Mathem. När han försöker lägga till snasket i varukorgen börjar skärmen blinka rött – och han måste klicka 1 000 gånger för att beställa produkten.

Livsmedelsimporten ökar

God tillförsikt hos näthandlarna

Världen nobbar brasilianska skandalköttet

På nytt jobb: Ny Hemköp öppnar i modulhus

Den 30 mars öppnar nya Hemköp på Opaltorget i Göteborg. De första två åren får butiken husera i ett modulhus.

Svagare tillväxt i detaljhandeln

Tillväxten i detaljhandeln har dämpats jämfört med i fjol. Då köpkraften redan ligger på en mycket hög nivå är hushållens konsumtion på väg mot en mjuklandning, enligt HUI Research.

Ministern som går på Lidl

I går var konsumentministern Per Bolund på besök hos Lidl i Växjö. En butik som är laddad med solceller, ekozoner, värmeåtervinning och laddstadtioner.

Coop Väst ökade försäljningen

Tufft omställningsår för Konsum Värmland

Konsum Värmland tappade omsättning och ökade förlusten under 2016. Men allt är inte nattsvart för föreningen.

Originalbagarn i nytt storavtal

Mido knep Handlar’n-priset

Mini-Pressbyrå prisades

Sverige väntar på besked om köttskandalen

Ovanligt billiga ekobananer

Netto Sveriges vd får lämna posten

Så går det i i aktietävlingen

Kf Göta skrotar planerna på ny butik

Hemköp bygger Nordens största self checkout

Ica-personalen stoppade blodflödet

Butiker billigare än apotek

Konsumentministern besöker Lidls gröna butik

Sänd till en kollega

0.129