Coops nya kampanj: ”Äter barn vegetarisk mat?”

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Coop fick ordentlig genomslagskraft och satte igång en het debatt med höstens filmkampanj ”Kära köttbit”. Nu kommer nästa steg i Coops videosatsning: ”Äter barn vegetarisk mat?”.

Det är under samma vinjett som tidigare; ”Nya vardagsmaten” som Coop nu släpper den nya reklamfilmen om en sundare kosthållning för miljö och hälsa.

I filmen får barn testa olika recept av favoriten ”köttfärssås och spaghetti”. Vad de inte vet om är att samtliga recept är vegetariska.

– Det här är ett nytt grepp för oss. Det var fantastiskt kul att filma och hänga med barnen. Samtidigt visste vi inte hur utkomsten skulle bli. Vi hade inget manus utan inväntade deras reaktioner. Jag är mycket nöjd med resultatet och älskar barnens spontana kommentarer när de inser att ”köttfärssåsen” är bönor, linser och grönsaker, säger Marie Wedin, Marknadschef på Coop, i ett pressmeddelande.

Läs också: Coopchef tar plats i iZettle

Fyra av tio barnfamiljer uppger att de vill äta mindre mindre kött men inga vegetariska rätter ligger enligt Coop på topp tio-listan när barnfamiljerna listar sina vardagsrätter. Filmen kommer att spridas i sociala medier under de kommande tre veckorna.

– Vi vill inspirera och hjälpa barnfamiljer att oftare prova att laga vegetariska rätter i vardagen. Vi vet att köttfärssås, köttbullar och korv ligger i topp hos barnfamiljerna. Det kan finnas en barriär att barn inte skulle gilla grönsaker och det vill vi motbevisa. Därför följer vi nu upp höstens initiativ med en film där barnen står i centrum, fortsätter Marie Wedin.

Mer om: Coop Sverige


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Mycket som talar mot exponeringsförbud

Välbesökt seminarium om ekomärkning

Ekologiskt, Kravmärkt, Svenskmärkt, närproducerat. Under ett välbesökt seminarium, arrangerat av Fri Köpenskap i Almedalen, diskuterades vad som är bäst.

Lönsamt med direktkontakt

”Konsumenter vill göra rätt”

Handeln kan hjälpa konsumenten att välja rätt för att samhället ska bli mer hållbart, enligt Anna Lilja, miljöansvarig på Konsumentföreningen Stockholm som är en av delägarna i Coop Sverige.

Måltidsbegrepp luckras upp

Möjligt minska matsvinnet

Svenska Retursystems vd Anna Elgh tror att det är möjligt att minska matsvinnet och därmed minska utsläppen av växthusgaser.

Butiker utmaning för dementa

 Flera personer på ett demensboende har blivit anmälda för snatteri. Det berättade Jane Lindell Ljunggren under ett seminarium som Fri Köpenskap arrangerade under Almedalsveckan på onsdagen.

Arkiv

Ny roll för leverantörer

Satsa på offentlig upphandling, varumärkeslöst eller bli leverantör på en helt ny nivå. Det är de tre huvudalternativen för framtidens leverantörer, enligt trendanalytikern Christina Cheng.

Här är Sveriges demensvänligaste butik

Ica Supermarket Håsta i Hudiksvall är Årets mest demensvänliga butik. Katrin Andersson, som tillhör butiksledningen, tog emot priset av tv-profilen Morgan Olofsson i Fri Köpenskaps Almedalenpaviljong.

När konsumenten ändrar matvanor

Dagens Handels dag under Almedalsveckan inleddes med en med en paneldebatt kring ämnet Framtidens handel – vilka trender måste butikskedjorna agera på idag för att vara konkurrenskraftiga imorgon, i regi av EY.

Stora Coop invigs i Halmstad

Coop har byggt en helt ny butik i Halmstad som invigs på torsdagen.

Yngre bär hem flest platkassar

På nytt jobb: Ny vd på iFoodbag

Panten fraktas klimaträtt

Nu fraktas pantade burkar och flaskor med förnybart bränsle. Det ger en 80 procentig reduktion av växthusgaser.

EU-förhandlingar om eko-produktion fortsätter

Stärker svensk livsmedelsexport

Lidl öppnar hållbart i Södertälje

Nytt toppenkäk för fiskar

Lagändring banar väg för cirkulärt system som ska minska svinnet.

Ny snabbmatsaktör vänder branschlogiken

Gigafood heter en startup som med minimal miljöpåverkan ska sälja nyttig, god och vacker snabbmat.

Plus

Föredömligt med stor potential

Plus

Ameera Khan har laddat Willys inför årets matfest

– Det är lite som jul, säger den 24-åriga butikschefen om den muslimska högtiden.

På nytt jobb: Han är ny styrelseordförande i Vitamin Well

Livsmedelsstrategin klubbades igenom

Polarbröd investerar miljoner i bageri

Arla åker på extraskatt

Almedalen: Hur hållbar är skollunchen?

Plus 1

Axfood och Bergendahls ökar enligt Dagligvarukartan 2017

Plus

Förstå digitaliseringens möjligheter i butiken

På nytt jobb: Han tar vd-stolen i Eurocash

På nytt jobb: Hon lämnar finska matjätten

Miljöministern vill se mer pant

HUI skriver ner prognosen

Tyska livsmedelshandeln förväntas öka kraftigt

Coop ändrar sitt poängsystem - igen

Butiken fräschas upp med nya frysar

Här är butiken som gör sushisuccé

Sänd till en kollega

0.154