11 miljoner till mötesplatser i handeln

| Av Maya Saksi | Tipsa redaktionen

De fyra forskningsprojekten spänner över flera viktiga frågor kring framtida fysiska mötesplatser.

Projekten behandlar viktiga frågor som hur arbetsgivare kan bli mer attraktiva ur ett medarbetarperspektiv, handelns och besöksnäringens roll för en plats attraktivitet samt framtida kundupplevelser.
Besöksnäringens Forsknings- och utvecklingsfond (BFUF) och Handelsrådet finansierar fyra forskningsprojekt i den gemensamma forskningssatsningen Framtidens fysiska mötesplats, med målet att få fram konkret och framåtblickande kunskap till nytta för både besöks- och handelsnäring.
De fyra projekten är: attraktiva arbetsgivare, i handels- och besöksnäring, attraktiv stadskärna genom platsinnovativa synergier, den lilla stadens attraktivitet: Vilken roll och betydelse har handeln och besöksnäringen.
Forskningsprojekten genomförs på Luleå Tekniska Universitet och Handelns Forskningsinstitut. 



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Mycket som talar mot exponeringsförbud

Välbesökt seminarium om ekomärkning

Ekologiskt, Kravmärkt, Svenskmärkt, närproducerat. Under ett välbesökt seminarium, arrangerat av Fri Köpenskap i Almedalen, diskuterades vad som är bäst.

Lönsamt med direktkontakt

”Konsumenter vill göra rätt”

Handeln kan hjälpa konsumenten att välja rätt för att samhället ska bli mer hållbart, enligt Anna Lilja, miljöansvarig på Konsumentföreningen Stockholm som är en av delägarna i Coop Sverige.

Måltidsbegrepp luckras upp

Möjligt minska matsvinnet

Svenska Retursystems vd Anna Elgh tror att det är möjligt att minska matsvinnet och därmed minska utsläppen av växthusgaser.

Butiker utmaning för dementa

 Flera personer på ett demensboende har blivit anmälda för snatteri. Det berättade Jane Lindell Ljunggren under ett seminarium som Fri Köpenskap arrangerade under Almedalsveckan på onsdagen.

Arkiv

Ny roll för leverantörer

Satsa på offentlig upphandling, varumärkeslöst eller bli leverantör på en helt ny nivå. Det är de tre huvudalternativen för framtidens leverantörer, enligt trendanalytikern Christina Cheng.

Här är Sveriges demensvänligaste butik

Ica Supermarket Håsta i Hudiksvall är Årets mest demensvänliga butik. Katrin Andersson, som tillhör butiksledningen, tog emot priset av tv-profilen Morgan Olofsson i Fri Köpenskaps Almedalenpaviljong.

När konsumenten ändrar matvanor

Dagens Handels dag under Almedalsveckan inleddes med en med en paneldebatt kring ämnet Framtidens handel – vilka trender måste butikskedjorna agera på idag för att vara konkurrenskraftiga imorgon, i regi av EY.

Stora Coop invigs i Halmstad

Coop har byggt en helt ny butik i Halmstad som invigs på torsdagen.

Yngre bär hem flest platkassar

På nytt jobb: Ny vd på iFoodbag

Panten fraktas klimaträtt

Nu fraktas pantade burkar och flaskor med förnybart bränsle. Det ger en 80 procentig reduktion av växthusgaser.

EU-förhandlingar om eko-produktion fortsätter

Stärker svensk livsmedelsexport

Lidl öppnar hållbart i Södertälje

Nytt toppenkäk för fiskar

Lagändring banar väg för cirkulärt system som ska minska svinnet.

Ny snabbmatsaktör vänder branschlogiken

Gigafood heter en startup som med minimal miljöpåverkan ska sälja nyttig, god och vacker snabbmat.

Plus

Föredömligt med stor potential

Plus

Ameera Khan har laddat Willys inför årets matfest

– Det är lite som jul, säger den 24-åriga butikschefen om den muslimska högtiden.

På nytt jobb: Han är ny styrelseordförande i Vitamin Well

Livsmedelsstrategin klubbades igenom

Polarbröd investerar miljoner i bageri

Arla åker på extraskatt

Almedalen: Hur hållbar är skollunchen?

Plus 1

Axfood och Bergendahls ökar enligt Dagligvarukartan 2017

Plus

Förstå digitaliseringens möjligheter i butiken

På nytt jobb: Han tar vd-stolen i Eurocash

På nytt jobb: Hon lämnar finska matjätten

Miljöministern vill se mer pant

HUI skriver ner prognosen

Tyska livsmedelshandeln förväntas öka kraftigt

Coop ändrar sitt poängsystem - igen

Butiken fräschas upp med nya frysar

Här är butiken som gör sushisuccé

Sänd till en kollega

0.163