23948sdkhjf

Hela skärmen blinkar rött när han försöker beställa snask

Det är inte enkelt för Per Sandström att handla sötsaker online hos Coop eller Mathem. När han försöker lägga till snasket i varukorgen börjar skärmen blinka rött – och han måste klicka 1 000 gånger för att beställa produkten.

Men de godisälskande konsumenterna kan vara lugna, det är nämligen varken Coop eller Mathem som ligger bakom varningarna. 

Per Sandström, som jobbar som designer på digitalbyrån Kollegorna, upptäckte att det ofta trillade ner varor av den lite onyttigare sorten när han handlade mat på nätet. Särskilt när snasket var på specialpris. 

– Till slut insåg jag att jag kunde ta bort det här! Att jag kan filtrera bort det, så jag gjorde en ad-blocker till mig själv och sen insåg jag att det här kanske andra kan dra nytta av också, berättar han för Ehandel.se

Programmet som Per Sandström skapat gör det minst sagt komplicerat och irriterande för den kund som bestämmer sig för att handla en påse chips eller godis till lördagskvällen. Eftersom varorna inte syns på sidan måste Per Sandström först gå via Google för att hitta snasket. 

– I början var jag nitisk och blockerade mig själv från allt onyttigt, men sen kom jag på att man behöver även onyttiga grejer ibland. Men för att det inte ska vara för enkelt att lägga en Japp och en påse ostbågar i korgen så införde jag en funktion där det går igång ett alarm på sidan om man klickar in på något onyttigt, så man får skämmas lite. Sen måste man klicka 1000 gånger för att kunna slutföra sin order och varje klick bränner ju då några kalorier.

Och visst fungerade det, menar Per Sandström. Så pass bra att han bestämde sig för att lansera tjänsten SnaskBlock för allmänheten. 

Anledningen att ad-blockern fungerar är att Coop och Mathem har ett system med sina webbadresser som gör det lätt att filtrera bort produkter i vissa kategorier.

Coop håller med om att SnaskBlock.se är en rolig uppfinning.

– Det är en rolig och ambitiös lösning som säkert kan fylla sin funktion, även om jag tror att de allra flesta kunder vill bestämma själva vad de vill äta utan begränsningar, skriver presschefen Tobias Rydergren till Ehandel.se.

Se den roliga demonstrationsfilmen här.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.172