23948sdkhjf

Netto Sverige jagar marknadsandelar

Efter vd-bytet satsar Netto på den svenska marknaden. Satsningen innebär bland annat etablering av nya butiker och att ta marknadsandelar från Axfood.

Ägaren till Netto, Dansk Supermarked, har redan tidigare aviserat sina expansionsplaner i Sverige och Norge. Företaget har redan påbörjat renoveringarna av de polska butikerna och uppgraderat sortimentet. Nu är det Sveriges tur att verkställa expansionplanerna och det med nytt ledarskap. Dock har den nya Sverigechefen ännu inte aviserats.

Netto har haft svårt att etablera nya butiker i Sverige och första expansionen i början av 00-talet slutade med att många butiker stängdes. 
Tidigare Sverigechefen har tidigare deklarerat att vill nå 200 butiker fram till 2020 från dagens cirka 160 butiker. Man siktar främst på att ta marknadsandelar från Axfoods kedjor Hemköp och Willys. 
Dock lär inte företaget expandera längre norrut än Uppsala, till skillnad från Lidl som också har aviserat sina planer att nå 200 butiker i Sverige till 2020.

- Vi har en kraftig expansionsplan på plats, där ett stort antal nya butiker kommer öppna under de kommande åren. Vi kommer även att prioritera uppgraderingar av våra existerande butiker, där stora investeringar ligger planlagt, säger Peter Jakobsen, etableringschef på Netto.

Redan nu till våren kommer nya Nettobutiker, samt renoveringar och uppgraderingar av befintliga. Bland annat öppnas en nybyggd butik i Mullsjö och butiken i Kållered utanför Göteborg byggs om.

- Detta kommer bli den största expansionen sedan vi startade i Sverige, och därför letar vi nu efter två nya etablerare för att stärka upp vår organisation i Stockholmsområdet och Södra Götaland.
Även sortimentet kommer 


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08