Mer grönt på påskbordet

| Av Peter Challis/TT | Tipsa redaktionen

När det vankas påsk är vi traditionsbundna. Det ska mycket till för att äggen, sillen och laxen ska flytta på sig. Men kanske blir det mer vegetariskt på påskbordet i år.

Påsken närmar sig och dagligvaruhandeln gnuggar händerna. Näst efter julen är påsken den viktigaste högtiden.

Påskhandeln spås slå rekord igen i år, enligt en prognos från HUI Research och Svensk Handel. Försäljningen väntas öka till 7,6 miljarder kronor. Det är 20 procent mer än en vanlig vecka. Förra året landade försäljningen på 7,4 miljarder kronor.

Skärtorsdagen är den intensivaste dagen och beräkningar från Svensk Handel visar att försäljningen då är dubbelt så stor som den genomsnittliga fredagen.

Mycket godis

Sill, lax, ägg, påskmust och godis är storsäljarna under påskveckan. Försäljningen av lösgodis under påsken står exempelvis för hela tio procent av årets godiskonsumtion.

Men det finns även annat som går bra.

- Tittar man på den övriga handeln så är det framför allt blomsterhandeln som ser ett lyft under påsken. Det är en påtaglig effekt för just den branschen, säger Andreas Svensson, detaljhandelsanalytiker på HUI.

Den traditionella påskmaten ruckar man inte på så lätt, men nya trender letar sig in även där. Efterfrågan på bland annat närproducerat ökar.

Läs också: Axfood och Bergendahls ökar enligt Dagligvarukartan 2017

- Jag tror att de här trenderna som har pågått under en lång tid, de nosar också in på de traditionella matborden. Ekologiskt och mer av vegetariska alternativ, som har varit starka livsmedelstrender under en väldigt lång tid, får för varje år som går ett större genomslag, sannolikt också i samband med stora måltidsfester som påsken, säger Andreas Svensson.

Sen påsk

Påsken ligger sent i år, vilket brukar kunna innebära att grillen kommer fram, men i påsk utlovas busväder så laxen slipper kanske konkurrens från den grillade biffen. Hos Axfood har man laddat för en grillstart till påsken.

Claes Salomonsson, presschef på Axfood, berättar att han trott på ett uppsving för företagets grillprodukter — ända tills han såg väderprognosen.

Läs också: Miljöministern vill se mer pant

Också han tror att det vegetariska inslaget ökar.

- Även om det fortfarande är från väldigt små tal så tror vi att kanske fler och fler väljer ett vegetariskt påskbord i år.

Peter Challis/TT

Fakta: Påskhandel

  • Påsken är årets näst viktigaste helg för handlarna. Bland dagligvaruhandlarna anser 84 procent att påsken är viktig för försäljningen.
  • I år väntas påskhandeln uppgå till 7,6 miljarder, vilket är nytt rekord.
  • Bara under skärtorsdagen väntas vi köpa mat för cirka 1,8 miljarder kronor, vilket är drygt 80 procent mer än en vanlig torsdag.
  • Några produkter sticker ut med extra kraftig försäljningsökning jämfört med försäljningen under genomsnittsveckan. Försäljningen av prinskorvar ökar mest (442 procent), följt av lax (344 procent och sill (333 procent). Försäljningen av ägg och godis ökar också kraftigt under påskveckan.

Källa: Svensk Handel

Mer om: Axfood | HUI Research | Påsk


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Mycket som talar mot exponeringsförbud

Välbesökt seminarium om ekomärkning

Ekologiskt, Kravmärkt, Svenskmärkt, närproducerat. Under ett välbesökt seminarium, arrangerat av Fri Köpenskap i Almedalen, diskuterades vad som är bäst.

Lönsamt med direktkontakt

”Konsumenter vill göra rätt”

Handeln kan hjälpa konsumenten att välja rätt för att samhället ska bli mer hållbart, enligt Anna Lilja, miljöansvarig på Konsumentföreningen Stockholm som är en av delägarna i Coop Sverige.

Måltidsbegrepp luckras upp

Möjligt minska matsvinnet

Svenska Retursystems vd Anna Elgh tror att det är möjligt att minska matsvinnet och därmed minska utsläppen av växthusgaser.

Butiker utmaning för dementa

 Flera personer på ett demensboende har blivit anmälda för snatteri. Det berättade Jane Lindell Ljunggren under ett seminarium som Fri Köpenskap arrangerade under Almedalsveckan på onsdagen.

Arkiv

Ny roll för leverantörer

Satsa på offentlig upphandling, varumärkeslöst eller bli leverantör på en helt ny nivå. Det är de tre huvudalternativen för framtidens leverantörer, enligt trendanalytikern Christina Cheng.

Här är Sveriges demensvänligaste butik

Ica Supermarket Håsta i Hudiksvall är Årets mest demensvänliga butik. Katrin Andersson, som tillhör butiksledningen, tog emot priset av tv-profilen Morgan Olofsson i Fri Köpenskaps Almedalenpaviljong.

När konsumenten ändrar matvanor

Dagens Handels dag under Almedalsveckan inleddes med en med en paneldebatt kring ämnet Framtidens handel – vilka trender måste butikskedjorna agera på idag för att vara konkurrenskraftiga imorgon, i regi av EY.

Stora Coop invigs i Halmstad

Coop har byggt en helt ny butik i Halmstad som invigs på torsdagen.

Yngre bär hem flest platkassar

På nytt jobb: Ny vd på iFoodbag

Panten fraktas klimaträtt

Nu fraktas pantade burkar och flaskor med förnybart bränsle. Det ger en 80 procentig reduktion av växthusgaser.

EU-förhandlingar om eko-produktion fortsätter

Stärker svensk livsmedelsexport

Lidl öppnar hållbart i Södertälje

Nytt toppenkäk för fiskar

Lagändring banar väg för cirkulärt system som ska minska svinnet.

Ny snabbmatsaktör vänder branschlogiken

Gigafood heter en startup som med minimal miljöpåverkan ska sälja nyttig, god och vacker snabbmat.

Plus

Föredömligt med stor potential

Plus

Ameera Khan har laddat Willys inför årets matfest

– Det är lite som jul, säger den 24-åriga butikschefen om den muslimska högtiden.

På nytt jobb: Han är ny styrelseordförande i Vitamin Well

Livsmedelsstrategin klubbades igenom

Polarbröd investerar miljoner i bageri

Arla åker på extraskatt

Almedalen: Hur hållbar är skollunchen?

Plus 1

Axfood och Bergendahls ökar enligt Dagligvarukartan 2017

Plus

Förstå digitaliseringens möjligheter i butiken

På nytt jobb: Han tar vd-stolen i Eurocash

På nytt jobb: Hon lämnar finska matjätten

Miljöministern vill se mer pant

HUI skriver ner prognosen

Tyska livsmedelshandeln förväntas öka kraftigt

Coop ändrar sitt poängsystem - igen

Butiken fräschas upp med nya frysar

Här är butiken som gör sushisuccé

Sänd till en kollega

0.143