Högt förtroende för livsmedelsreklamen

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Livsmedelsbranschens reklam litar många på enligt en ny undersökning.

Marknadsundersökningsföretaget Novus har på uppdrag av Sveriges annonsörer undersökt vilka branscher som gör trovärdigast reklam enligt svenska folket.

25 branscher har undersökts och i topp hamnade utbildning och forskning som var förstahandsvalet bland var femte med 20 procent följt av kultur och nöje och livsmedel och dagligvaror på en delad andraplats med 18 procent.

– Det som förvånade oss var inte att utbildning och forskning var i topp men att kultur och nöje och dagligvaror var det. Det är väldigt reklamintensiva brancher, så det är glädjande att se. Men vad det beror på mer exakt får vi undersöka, säger Tero Merjamäki, pressansvarig på Sveriges annonsörer, till Dagens Media.

Undersökningen visade också att det var stora skillnader mellan åldersgrupperna. Fler i åldersgruppen 50-64 år svarade i högre grad livsmedel/dagligvaror (23 procent), medan åldersgruppen 65-79 år svarade i högre grad möbler/hem (19 procent).



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Miljoner saknas i whiskybolagets konkursbo

Han lämnar Kalmar för att bli gränshandlare

Efter nio år bestämde sig Ica-handlaren för åka 130 mil norr för att driva butik i lilla Gäddede.

Candinavia inleder nytt samarbete

På nytt jobb: För tunnbrödets bevarande

Hon tar plats i Tunnbrödsakademin.

Nu öppnar Hemköps e-handel i Linköping

Det har varit en lång process men på tisdag kan Linköpingsborna handla mat från Hemköp på nätet.

Nu har Amazon öppnat sin matförsäljning

Stillsamt första kvartal för Kopparbergs

Bryggeriföretagets kvartalssiffror ökade marginellt.

Arkiv

På nytt jobb: Efter 13 år - nu lämnar han Ica

Butikerna laddar inför Ramadan

Plus

Matpriskollen: Ordentlig fart på melonerbjudanden

Frukt och grönt, i synnerhet meloner, är i fokus för Ulf Mazurs granskning av förra veckans kampanjerbjudanden i DR-utskicken.

Lag mot hyvling på gång

Prognosen - så kan e-handeln drabba butikerna

På nytt jobb: Två nya ledmöter i Arlas styrelse

Mejerikooperativet valde in två nya styrelseledamöter på representantskapets möte i Köpenhamn.

Plus

Klart för två nya Netto 2.0

Svenljunga i Västergötland får under senhösten sin första Nettobutik. Ungefär samtidigt öppnar lågpriskedjan sin andra butik i Mariestad. Båda byggs enligt nya konceptet, kallat Netto 2.0.

Plus

City Gross intar Eskilstuna

Bergendahls satsar på en City Gross i Eskilstuna. Butiken öppnar nästa år i Tuna Park nära Stora Coop, som nu får hård konkurrens av den familjeägda koncernens flaggskepp.

Netto förnyar avtal med Tre

Matkorgen allt nyttigare

Guldfisken inleder fältsäljesamarbete

Konsumenterna ser positivt på självscanning

De tar över Trocadero

Den klassiska läskedrycken kommer framöver bara bryggas av ett bryggeri.

Coop Kågeröd hotas med nedläggning

Lidl och kommunen slåss om ödetomt

Starkt kvartal för ZetaDisplay

Teknik- och butikskommunikationsföretagets omsättning ökade rejält under årets första kvartal och tre stora avtal signerades.

Ica säljer fastigheter för miljardbelopp

Trelleborgs största butik vill bli större

Västervik blev Årets Stadskärna 2017

Lidls plan för USA - halvera priset

Ica utökar sitt mejerisortiment

På nytt jobb: Chipsbolaget får ny vd

Bergendahls revansch- blir grossist för Mathem

Ytterligare ett mejeri uppgår i Arla

Franskt logistikföretag till Norden

Här är förpackningarna som är sämst för återvinning

Mathandlare laddar för årets ramadan

De ska hjälpa Gårdssällskapet sälja ekologiskt kött

Butiken hotas med vite

Sänd till en kollega

0.183