Högt förtroende för livsmedelsreklamen

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Livsmedelsbranschens reklam litar många på enligt en ny undersökning.

Marknadsundersökningsföretaget Novus har på uppdrag av Sveriges annonsörer undersökt vilka branscher som gör trovärdigast reklam enligt svenska folket.

25 branscher har undersökts och i topp hamnade utbildning och forskning som var förstahandsvalet bland var femte med 20 procent följt av kultur och nöje och livsmedel och dagligvaror på en delad andraplats med 18 procent.

– Det som förvånade oss var inte att utbildning och forskning var i topp men att kultur och nöje och dagligvaror var det. Det är väldigt reklamintensiva brancher, så det är glädjande att se. Men vad det beror på mer exakt får vi undersöka, säger Tero Merjamäki, pressansvarig på Sveriges annonsörer, till Dagens Media.

Undersökningen visade också att det var stora skillnader mellan åldersgrupperna. Fler i åldersgruppen 50-64 år svarade i högre grad livsmedel/dagligvaror (23 procent), medan åldersgruppen 65-79 år svarade i högre grad möbler/hem (19 procent).



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Strongpoint fortsatt framåt

1

Politiker stoppar nya matbutiker i Varberg

På nytt jobb: Sabis rekryterar finansdirektör från Ica

Catarina Forsgren blir ny finansdirektör för Sabis efter att företagets tidigare person på posten, Jan Stening, går i pension.

Näthandeln med livsmedel väntas rekordväxa

Lidl öppnar upp i shoppingcenter

En sur karamell för Cloetta under första kvartalet

Konfektyrtillverkaren Cloettas nettoomsättning minskade under det första kvartalet 2017 med 0,8 procent till 1 347 miljoner kronor (1359).

Coop Nord öppnar butik på Mariehem

Arkiv

Hemköp inför pant på plastpåsar

Pricers vd lämnar företaget

1

Forskning visar: förnybara förpackningar är miljövänliga

Axfood i linje med förväntningarna

Nye koncern-vd:n Klas Balkows första delårsrapport för Axfood låg i linje med marknadens förväntningar. Kedjorna tog ytterligare marknadandelar på en svag marknad.

Ett halvår utan chef på Hemköp Värnamo

På nytt jobb: Netto får ny internationell chef

Satsning på nya sedelautomater

Trots att allt fler betalar med kort eller Swish satsar Bankomat AB på nya kontantautomater. Målet är 80 nya kontantcenter runt om i landet före årets slut.

Livsmedelshandlarna lanserar trygghetsinitiativ

Coop ska sprida Smak av Gotland

Potatiskris skapar chipspanik i Japan

Hyllor gapar tomma. Fredagsmysare hamstrar. En omfattande chipskris har slagit klorna i Japan — där invånarna har en förkärlek till krispiga tilltugg.

Icabutik fick kritik för levande kycklingar i skyltningen

Törstiga norrmän satte rekord

Hälsotrend slår mot chokladförsäljning

Hälsotrenden har fått tillväxten i den globala chokladförsäljningen att mattas av, rapporterar Financial Times. Men Cloetta känner inte av någon avmattning.

Netto sålde brandfarlig lampa

Minskad framtidstro för handeln - fast inte för dagligvaror

Ica med över hundra sorters öl kan få pris

Små butiker slarvar med butiksvågarna

Netto ger bort mat i Göteborg

Avtal för den kooperativa handeln klart

På nytt jobb: Veteraner tar över Ica Gränna

City Gross fasar ut buräggen

Många väljer ekologiskt till påsk

Högt förtroende för livsmedelsreklamen

Rekordlågt matsvinn hos Fazer

City Gross fortsätter satsa på friidrott

Mer grönt på påskbordet

Nu ska det forskas på köttskatt

Brandstorps lanthandel får café

Grönsakspriserna rasade

Sänd till en kollega

0.11