Hälsotrend slår mot chokladförsäljning

| Av Peter Challis/TT | Tipsa redaktionen

Hälsotrenden har fått tillväxten i den globala chokladförsäljningen att mattas av, rapporterar Financial Times. Men Cloetta känner inte av någon avmattning.

Runt om i världen skär hälsomedvetna konsumenter ner på konsumtion av livsmedel som innehåller socker, däribland choklad. Kraftigt stigande kakaopriser under de senaste åren och prisdress i detaljhandeln har urholkat vinstmarginalerna för de stora chokladtillverkarna, skriver Financial Times.

Tidningen har tagit tempen på stora schweiziska tillverkare som Lindt och Nestlé. Lindt, kända för sina guldöverdragna chokladharar, fick se sin försäljningstillväxt mattas av under förra året. Även för livsmedelsjätten Nestlé har tillväxten i konfektyrförsäljningen stagnerat.

Gamla anor

Chokladtillverkningen har gamla anor i Schweiz och är, tillsammans med klocktillverkning, viktig för landets identitet.

I början av 2000-talet växte den schweiziska chokladexporten med tvåsiffriga tal. Men nu syns en avmattning. Den globala chokladförsäljningen väntas öka med knappt två procent i år, mer än en halvering jämfört med förra året.

Läs också: En sur karamell för Cloetta under första kvartalet

De stora tillverkarna har ytterligare en utmaning att tampas med. Chokladälskare har börjat rata de etablerade tillverkarna för att istället köpa choklad från mindre producenter med hantverksmässig tillverkning.

Ingen avmattning

- Man kan se likheter mellan det som hände med öl och det som händer med choklad, säger Sandra Martinez, chef för Nestlés konfektyrdel, till tidningen.

Läs också: Cloetta får smaska i sig Candyking

Men Svenska Cloetta känner inte av en avmattning i chokladförsäljningen.

– Av de konfektyrkategorier som Cloetta tillverkar och säljer så är choklad den som vuxit helt klart mest under de senaste åren. Choklad säljer betydligt mer än sockerkonfektyr, pastiller och tuggummi, säger Jacob Broberg, informationsdirektör på Cloetta.

Fakta: Choklad

  • Kakaoträdet har sitt ursprung i Amazonas. Numera växer det i stora delar av världen i anslutning ekvatorn.
  • Kakaobönor tros ha använts i åtminstone 2 500 år och odlats i Mellanamerika sedan 600-talet. Aztekerna trodde att kakaon var en gåva från gudarna och Carl von Linné gav också kakaoträdet namnet Theobroma Cacao som betyder "gudarnas föda".
  • Spanjorerna tog kakaobönan till Europa på 1500-talet. Kakaon användes då i dryck, som i Sydamerika.
  • I början av 1800-talet upptäcktes att man kan framställa pulver av kakaobönorna, vilket ledde till att den första chokladkakan tillverkades 1847.

 

Mer om: choklad | Cloetta | Mondelez


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Mycket som talar mot exponeringsförbud

Välbesökt seminarium om ekomärkning

Ekologiskt, Kravmärkt, Svenskmärkt, närproducerat. Under ett välbesökt seminarium, arrangerat av Fri Köpenskap i Almedalen, diskuterades vad som är bäst.

Lönsamt med direktkontakt

”Konsumenter vill göra rätt”

Handeln kan hjälpa konsumenten att välja rätt för att samhället ska bli mer hållbart, enligt Anna Lilja, miljöansvarig på Konsumentföreningen Stockholm som är en av delägarna i Coop Sverige.

Måltidsbegrepp luckras upp

Möjligt minska matsvinnet

Svenska Retursystems vd Anna Elgh tror att det är möjligt att minska matsvinnet och därmed minska utsläppen av växthusgaser.

Butiker utmaning för dementa

 Flera personer på ett demensboende har blivit anmälda för snatteri. Det berättade Jane Lindell Ljunggren under ett seminarium som Fri Köpenskap arrangerade under Almedalsveckan på onsdagen.

Arkiv

Ny roll för leverantörer

Satsa på offentlig upphandling, varumärkeslöst eller bli leverantör på en helt ny nivå. Det är de tre huvudalternativen för framtidens leverantörer, enligt trendanalytikern Christina Cheng.

Här är Sveriges demensvänligaste butik

Ica Supermarket Håsta i Hudiksvall är Årets mest demensvänliga butik. Katrin Andersson, som tillhör butiksledningen, tog emot priset av tv-profilen Morgan Olofsson i Fri Köpenskaps Almedalenpaviljong.

När konsumenten ändrar matvanor

Dagens Handels dag under Almedalsveckan inleddes med en med en paneldebatt kring ämnet Framtidens handel – vilka trender måste butikskedjorna agera på idag för att vara konkurrenskraftiga imorgon, i regi av EY.

Stora Coop invigs i Halmstad

Coop har byggt en helt ny butik i Halmstad som invigs på torsdagen.

Yngre bär hem flest platkassar

På nytt jobb: Ny vd på iFoodbag

Panten fraktas klimaträtt

Nu fraktas pantade burkar och flaskor med förnybart bränsle. Det ger en 80 procentig reduktion av växthusgaser.

EU-förhandlingar om eko-produktion fortsätter

Stärker svensk livsmedelsexport

Lidl öppnar hållbart i Södertälje

Nytt toppenkäk för fiskar

Lagändring banar väg för cirkulärt system som ska minska svinnet.

Ny snabbmatsaktör vänder branschlogiken

Gigafood heter en startup som med minimal miljöpåverkan ska sälja nyttig, god och vacker snabbmat.

Plus

Föredömligt med stor potential

Plus

Ameera Khan har laddat Willys inför årets matfest

– Det är lite som jul, säger den 24-åriga butikschefen om den muslimska högtiden.

På nytt jobb: Han är ny styrelseordförande i Vitamin Well

Livsmedelsstrategin klubbades igenom

Polarbröd investerar miljoner i bageri

Arla åker på extraskatt

Almedalen: Hur hållbar är skollunchen?

Plus 1

Axfood och Bergendahls ökar enligt Dagligvarukartan 2017

Plus

Förstå digitaliseringens möjligheter i butiken

På nytt jobb: Han tar vd-stolen i Eurocash

På nytt jobb: Hon lämnar finska matjätten

Miljöministern vill se mer pant

HUI skriver ner prognosen

Tyska livsmedelshandeln förväntas öka kraftigt

Coop ändrar sitt poängsystem - igen

Butiken fräschas upp med nya frysar

Här är butiken som gör sushisuccé

Sänd till en kollega

0.133