Hälsotrend slår mot chokladförsäljning

| Av Peter Challis/TT | Tipsa redaktionen

Hälsotrenden har fått tillväxten i den globala chokladförsäljningen att mattas av, rapporterar Financial Times. Men Cloetta känner inte av någon avmattning.

Runt om i världen skär hälsomedvetna konsumenter ner på konsumtion av livsmedel som innehåller socker, däribland choklad. Kraftigt stigande kakaopriser under de senaste åren och prisdress i detaljhandeln har urholkat vinstmarginalerna för de stora chokladtillverkarna, skriver Financial Times.

Tidningen har tagit tempen på stora schweiziska tillverkare som Lindt och Nestlé. Lindt, kända för sina guldöverdragna chokladharar, fick se sin försäljningstillväxt mattas av under förra året. Även för livsmedelsjätten Nestlé har tillväxten i konfektyrförsäljningen stagnerat.

Gamla anor

Chokladtillverkningen har gamla anor i Schweiz och är, tillsammans med klocktillverkning, viktig för landets identitet.

I början av 2000-talet växte den schweiziska chokladexporten med tvåsiffriga tal. Men nu syns en avmattning. Den globala chokladförsäljningen väntas öka med knappt två procent i år, mer än en halvering jämfört med förra året.

Läs också: En sur karamell för Cloetta under första kvartalet

De stora tillverkarna har ytterligare en utmaning att tampas med. Chokladälskare har börjat rata de etablerade tillverkarna för att istället köpa choklad från mindre producenter med hantverksmässig tillverkning.

Ingen avmattning

- Man kan se likheter mellan det som hände med öl och det som händer med choklad, säger Sandra Martinez, chef för Nestlés konfektyrdel, till tidningen.

Läs också: Cloetta får smaska i sig Candyking

Men Svenska Cloetta känner inte av en avmattning i chokladförsäljningen.

– Av de konfektyrkategorier som Cloetta tillverkar och säljer så är choklad den som vuxit helt klart mest under de senaste åren. Choklad säljer betydligt mer än sockerkonfektyr, pastiller och tuggummi, säger Jacob Broberg, informationsdirektör på Cloetta.

Fakta: Choklad

  • Kakaoträdet har sitt ursprung i Amazonas. Numera växer det i stora delar av världen i anslutning ekvatorn.
  • Kakaobönor tros ha använts i åtminstone 2 500 år och odlats i Mellanamerika sedan 600-talet. Aztekerna trodde att kakaon var en gåva från gudarna och Carl von Linné gav också kakaoträdet namnet Theobroma Cacao som betyder "gudarnas föda".
  • Spanjorerna tog kakaobönan till Europa på 1500-talet. Kakaon användes då i dryck, som i Sydamerika.
  • I början av 1800-talet upptäcktes att man kan framställa pulver av kakaobönorna, vilket ledde till att den första chokladkakan tillverkades 1847.

 

Mer om: choklad | Cloetta | Mondelez


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Miljoner saknas i whiskybolagets konkursbo

Han lämnar Kalmar för att bli gränshandlare

Efter nio år bestämde sig Ica-handlaren för åka 130 mil norr för att driva butik i lilla Gäddede.

Candinavia inleder nytt samarbete

På nytt jobb: För tunnbrödets bevarande

Hon tar plats i Tunnbrödsakademin.

Nu öppnar Hemköps e-handel i Linköping

Det har varit en lång process men på tisdag kan Linköpingsborna handla mat från Hemköp på nätet.

Nu har Amazon öppnat sin matförsäljning

Stillsamt första kvartal för Kopparbergs

Bryggeriföretagets kvartalssiffror ökade marginellt.

Arkiv

På nytt jobb: Efter 13 år - nu lämnar han Ica

Butikerna laddar inför Ramadan

Plus

Matpriskollen: Ordentlig fart på melonerbjudanden

Frukt och grönt, i synnerhet meloner, är i fokus för Ulf Mazurs granskning av förra veckans kampanjerbjudanden i DR-utskicken.

Lag mot hyvling på gång

Prognosen - så kan e-handeln drabba butikerna

På nytt jobb: Två nya ledmöter i Arlas styrelse

Mejerikooperativet valde in två nya styrelseledamöter på representantskapets möte i Köpenhamn.

Plus

Klart för två nya Netto 2.0

Svenljunga i Västergötland får under senhösten sin första Nettobutik. Ungefär samtidigt öppnar lågpriskedjan sin andra butik i Mariestad. Båda byggs enligt nya konceptet, kallat Netto 2.0.

Plus

City Gross intar Eskilstuna

Bergendahls satsar på en City Gross i Eskilstuna. Butiken öppnar nästa år i Tuna Park nära Stora Coop, som nu får hård konkurrens av den familjeägda koncernens flaggskepp.

Netto förnyar avtal med Tre

Matkorgen allt nyttigare

Guldfisken inleder fältsäljesamarbete

Konsumenterna ser positivt på självscanning

De tar över Trocadero

Den klassiska läskedrycken kommer framöver bara bryggas av ett bryggeri.

Coop Kågeröd hotas med nedläggning

Lidl och kommunen slåss om ödetomt

Ica säljer fastigheter för miljardbelopp

Trelleborgs största butik vill bli större

Starkt kvartal för ZetaDisplay

Teknik- och butikskommunikationsföretagets omsättning ökade rejält under årets första kvartal och tre stora avtal signerades.

Västervik blev Årets Stadskärna 2017

Lidls plan för USA - halvera priset

Ica utökar sitt mejerisortiment

På nytt jobb: Chipsbolaget får ny vd

Bergendahls revansch- blir grossist för Mathem

Ytterligare ett mejeri uppgår i Arla

Franskt logistikföretag till Norden

Här är förpackningarna som är sämst för återvinning

Mathandlare laddar för årets ramadan

De ska hjälpa Gårdssällskapet sälja ekologiskt kött

Butiken hotas med vite

Sänd till en kollega

0.554