Hälsotrend slår mot chokladförsäljning

| Av Peter Challis/TT | Tipsa redaktionen

Hälsotrenden har fått tillväxten i den globala chokladförsäljningen att mattas av, rapporterar Financial Times. Men Cloetta känner inte av någon avmattning.

Runt om i världen skär hälsomedvetna konsumenter ner på konsumtion av livsmedel som innehåller socker, däribland choklad. Kraftigt stigande kakaopriser under de senaste åren och prisdress i detaljhandeln har urholkat vinstmarginalerna för de stora chokladtillverkarna, skriver Financial Times.

Tidningen har tagit tempen på stora schweiziska tillverkare som Lindt och Nestlé. Lindt, kända för sina guldöverdragna chokladharar, fick se sin försäljningstillväxt mattas av under förra året. Även för livsmedelsjätten Nestlé har tillväxten i konfektyrförsäljningen stagnerat.

Gamla anor

Chokladtillverkningen har gamla anor i Schweiz och är, tillsammans med klocktillverkning, viktig för landets identitet.

I början av 2000-talet växte den schweiziska chokladexporten med tvåsiffriga tal. Men nu syns en avmattning. Den globala chokladförsäljningen väntas öka med knappt två procent i år, mer än en halvering jämfört med förra året.

Läs också: En sur karamell för Cloetta under första kvartalet

De stora tillverkarna har ytterligare en utmaning att tampas med. Chokladälskare har börjat rata de etablerade tillverkarna för att istället köpa choklad från mindre producenter med hantverksmässig tillverkning.

Ingen avmattning

- Man kan se likheter mellan det som hände med öl och det som händer med choklad, säger Sandra Martinez, chef för Nestlés konfektyrdel, till tidningen.

Läs också: Cloetta får smaska i sig Candyking

Men Svenska Cloetta känner inte av en avmattning i chokladförsäljningen.

– Av de konfektyrkategorier som Cloetta tillverkar och säljer så är choklad den som vuxit helt klart mest under de senaste åren. Choklad säljer betydligt mer än sockerkonfektyr, pastiller och tuggummi, säger Jacob Broberg, informationsdirektör på Cloetta.

Fakta: Choklad

  • Kakaoträdet har sitt ursprung i Amazonas. Numera växer det i stora delar av världen i anslutning ekvatorn.
  • Kakaobönor tros ha använts i åtminstone 2 500 år och odlats i Mellanamerika sedan 600-talet. Aztekerna trodde att kakaon var en gåva från gudarna och Carl von Linné gav också kakaoträdet namnet Theobroma Cacao som betyder "gudarnas föda".
  • Spanjorerna tog kakaobönan till Europa på 1500-talet. Kakaon användes då i dryck, som i Sydamerika.
  • I början av 1800-talet upptäcktes att man kan framställa pulver av kakaobönorna, vilket ledde till att den första chokladkakan tillverkades 1847.

 

Mer om: choklad | Cloetta | Mondelez


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Strongpoint fortsatt framåt

1

Politiker stoppar nya matbutiker i Varberg

På nytt jobb: Sabis rekryterar finansdirektör från Ica

Catarina Forsgren blir ny finansdirektör för Sabis efter att företagets tidigare person på posten, Jan Stening, går i pension.

Näthandeln med livsmedel väntas rekordväxa

Lidl öppnar upp i shoppingcenter

En sur karamell för Cloetta under första kvartalet

Konfektyrtillverkaren Cloettas nettoomsättning minskade under det första kvartalet 2017 med 0,8 procent till 1 347 miljoner kronor (1359).

Coop Nord öppnar butik på Mariehem

Arkiv

Hemköp inför pant på plastpåsar

Pricers vd lämnar företaget

1

Forskning visar: förnybara förpackningar är miljövänliga

Axfood i linje med förväntningarna

Nye koncern-vd:n Klas Balkows första delårsrapport för Axfood låg i linje med marknadens förväntningar. Kedjorna tog ytterligare marknadandelar på en svag marknad.

Ett halvår utan chef på Hemköp Värnamo

På nytt jobb: Netto får ny internationell chef

Satsning på nya sedelautomater

Trots att allt fler betalar med kort eller Swish satsar Bankomat AB på nya kontantautomater. Målet är 80 nya kontantcenter runt om i landet före årets slut.

Livsmedelshandlarna lanserar trygghetsinitiativ

Coop ska sprida Smak av Gotland

Potatiskris skapar chipspanik i Japan

Hyllor gapar tomma. Fredagsmysare hamstrar. En omfattande chipskris har slagit klorna i Japan — där invånarna har en förkärlek till krispiga tilltugg.

Icabutik fick kritik för levande kycklingar i skyltningen

Törstiga norrmän satte rekord

Hälsotrend slår mot chokladförsäljning

Hälsotrenden har fått tillväxten i den globala chokladförsäljningen att mattas av, rapporterar Financial Times. Men Cloetta känner inte av någon avmattning.

Netto sålde brandfarlig lampa

Minskad framtidstro för handeln - fast inte för dagligvaror

Ica med över hundra sorters öl kan få pris

Små butiker slarvar med butiksvågarna

Netto ger bort mat i Göteborg

Avtal för den kooperativa handeln klart

På nytt jobb: Veteraner tar över Ica Gränna

City Gross fasar ut buräggen

Många väljer ekologiskt till påsk

Högt förtroende för livsmedelsreklamen

Rekordlågt matsvinn hos Fazer

City Gross fortsätter satsa på friidrott

Mer grönt på påskbordet

Nu ska det forskas på köttskatt

Brandstorps lanthandel får café

Grönsakspriserna rasade

Sänd till en kollega

0.124