Alex, 8, bräckte alla i aktietävlingen

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Fri Köpenskaps aktietävling är avgjord. – Jag bara gissade och pekade, säger den lycklige vinnaren Alex Brorsson från Kumla.

Aktietävlingen avgjordes i år för sextonde gången. Deltagarna kunde som vanligt välja bland de 40 aktier med dagligvaruanknytning som finns på tidningens börslista, och satsa 20 000 fiktiva kronor.

Bäst lyckades Alex Brorsson, som satsade den största delen av sina pengar på en udda aktie; den isländska maskintillverkaren Marel. Den har ökat från 233 till 360 isländska kronor under perioden. Tillsammans med småposter i Atria och SCA gav det vinnarreceptet.

Alex har inga problem med att spendera de 8 509 kronor vinsten till slut blev.

– Jag ska köpa en dator och laga min telefon, säger han.

Den här gången var Alex som var bäst i familjen Brorsson. Men familjen har genom åren verkligen utmärkt sig i Fri Köpenskaps aktietävling. Både mamma Anna och pappa Andreas har vunnit varsin gång. Anders Brorsson vann 2004 och och Anna vann 2014.

Läs också: Matfest för miljard slarvas bort

– Vi försöker hänga med, säger de och skrattar.

De har varit med de flesta av de 16 gånger tävlingen hållits. Det var Andreas pappa, säljare på MalacoLeaf/Cloetta, som introducerade tävlingen för familjen, och utdelningen går knappast att klaga på.

Läs också: Resultatlistan 1-110

Näst bäst i familjen var den här gången storebror Anton, som slutade på 26:e plats med en portfölj värd 24 750 kronor. Mamma Anna slutade på plats 104 medan Andreas fick negativ utveckling på sin portfölj och fick nöja sig med en 360:e plats.

Hans insats i år var ändå betydligt bättre än den som förra årets vinnare stod för. Christer Bengtsson från Torslanda satsade sin vana trogen på norska fiskaktier, och hamnade i år på näst sista plats bland de 434 deltagarna.

434 deltagare är nytt rekord för tävlingen. Den isländska Marelaktien som gav Alex vinsten var en av de minst populära bland deltarna. Den fanns bara med i 13 av portföljerna. Axfood och Icagruppen var de mest populära aktierna, följda av norska Lerøy Seafood. De företag deltagarna satsade mest fiktiva pengar i var Pricer och Kopparbergs bryggeri.
349 av de deltagande portföljerna hade en positiv utveckling under tävlingsperioden från november till maj.

Läs hela resultatlistan här:
Resultatlistan 1-110
Resultatlistan 111-220
Resultatlistan 221-330
Resultatlistan 331-434



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Föredömligt med stor potential

Plus

Ameera Khan har laddat Willys inför årets matfest

– Det är lite som jul, säger den 24-åriga butikschefen om den muslimska högtiden.

Livsmedelsstrategin klubbades igenom

På nytt jobb: Han är ny styrelseordförande i Vitamin Well

Polarbröd investerar miljoner i bageri

Lanthandeln kan tvingas stänga

Almedalen: Hur hållbar är skollunchen?

Arkiv

Arla åker på extraskatt

Plus

Axfood och Bergendahls ökar enligt Dagligvarukartan 2017

Butiken slutar helt med plastkassar

När många aktörer börjat ta betalt för påsarna valde den här butiken att göra sig av med dem.

Plus

Förstå digitaliseringens möjligheter i butiken

Gräsrotsfinansierat kooperativ för bra mat

Den 20 maj invigdes livsmedelsbutiken Matkooperativet på 100 kvadratmeter mitt i centrala Helsingborg. Projektet blev verklighet med hjälp av gräsrotsfinansiering.

På nytt jobb: Hon lämnar finska matjätten

Miljöministern vill se mer pant

Tyska livsmedelshandeln förväntas öka kraftigt

Regeringen i utspel om alkoglass

Nytt delbetänkande lämnar förslag om att alkoglass ska likställas med alkoholhaltig dryck och regleras därefter.

På nytt jobb: Han tar vd-stolen i Eurocash

Kik in på Coops e-handelslager

Tredje butiken invigd

HUI skriver ner prognosen

4

Slakteriet sålde olagligt hästkött

Svenskt slakteri förfalskade stämplar och sålde olagligt kött.

Trio till Matsmart

Tre ton kött ska förstöras

LRF positiva till livsmedelsstrategin

Coop ändrar sitt poängsystem - igen

Butiken fräschas upp med nya frysar

Här är butiken som gör sushisuccé

På nytt jobb: Linas Matkasse får ny vd

Han har Göteborgs nöjdaste kunder

Plus

Sju råd för bättre möten mellan säljare och butik

Aromer från Norrland kan bli framtidsbransch

Räddad frukt till final

Handeln presenterar förslag till politikerna

På nytt jobb: Ny ägare i Hunnestad

Nyrenovering i Alfta

Nu är läroboken om konsumentbeteende här

Sänd till en kollega

0.183