Konsum Värmland får ny charktillverkare

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Nu har avsiktsförklaring skrivits med ett nytt företag för fortsatt tillverkning under varumärket Nästgårda.

Efter att Konsum Värmland valde att lägga ner sin egna charkproduktion i januari har sökandet efter en ersättare pågått. Nu har en avsiktsförklaring skrivits med Hemgården i Norra Råda.

– Lokala produkter är och förblir viktigt. Vi ser mycket positivt på avsiktsförklaringen som innebär att vi fortsatt kan erbjuda våra kunder och medlemmar lokalt producerade charkvaror under varumärket Nästgårds, säger Konsum Värmlands VD Tomas Sjölander i ett pressmeddelande.

Läs också: Konkurserna fortsätter i saluhallen

Totalt handlar det om ett tiotal av de största produkterna, inkluderande falukorv, hackkorv och grillkorv.

Läs också: En av landets första Lilla Coop

Avsiktsförklaringen innebär även att Hemgården nu kommer behöva bygga ut. En utbyggnad är på gång men fram tills är planen att hyra in sig i Konsum Värmlands lokaler. Nyanställningar är nu också aktuella och beroende på hur stora volymerna blir i framtiden kan Hemågrda behöva nyanställa ungefär 10-15 personer.

– Vi är glada över att få möjlighet att tillverka direkt åt Konsum Värmland. Vi kommer inte att lämna något åt slumpen för att se till att Nästgårds charkprodukter även i framtiden kommer att hålla samma höga kvalitet som de alltid har gjort, säger Torbjörn Andersson, vd för Hemgården, i ett pressmeddelande.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Föredömligt med stor potential

Plus

Ameera Khan har laddat Willys inför årets matfest

– Det är lite som jul, säger den 24-åriga butikschefen om den muslimska högtiden.

Livsmedelsstrategin klubbades igenom

På nytt jobb: Han är ny styrelseordförande i Vitamin Well

Polarbröd investerar miljoner i bageri

Lanthandeln kan tvingas stänga

Almedalen: Hur hållbar är skollunchen?

Arkiv

Arla åker på extraskatt

Plus

Axfood och Bergendahls ökar enligt Dagligvarukartan 2017

Butiken slutar helt med plastkassar

När många aktörer börjat ta betalt för påsarna valde den här butiken att göra sig av med dem.

Plus

Förstå digitaliseringens möjligheter i butiken

Gräsrotsfinansierat kooperativ för bra mat

Den 20 maj invigdes livsmedelsbutiken Matkooperativet på 100 kvadratmeter mitt i centrala Helsingborg. Projektet blev verklighet med hjälp av gräsrotsfinansiering.

På nytt jobb: Hon lämnar finska matjätten

Miljöministern vill se mer pant

Tyska livsmedelshandeln förväntas öka kraftigt

Regeringen i utspel om alkoglass

Nytt delbetänkande lämnar förslag om att alkoglass ska likställas med alkoholhaltig dryck och regleras därefter.

På nytt jobb: Han tar vd-stolen i Eurocash

Kik in på Coops e-handelslager

Tredje butiken invigd

HUI skriver ner prognosen

4

Slakteriet sålde olagligt hästkött

Svenskt slakteri förfalskade stämplar och sålde olagligt kött.

Trio till Matsmart

Tre ton kött ska förstöras

LRF positiva till livsmedelsstrategin

Coop ändrar sitt poängsystem - igen

Butiken fräschas upp med nya frysar

Här är butiken som gör sushisuccé

På nytt jobb: Linas Matkasse får ny vd

Han har Göteborgs nöjdaste kunder

Plus

Sju råd för bättre möten mellan säljare och butik

Aromer från Norrland kan bli framtidsbransch

Räddad frukt till final

Handeln presenterar förslag till politikerna

På nytt jobb: Ny ägare i Hunnestad

Nyrenovering i Alfta

Nu är läroboken om konsumentbeteende här

Sänd till en kollega

0.149