23948sdkhjf

Nu har Amazon öppnat sin matförsäljning

E-handelsjätten Amazon utmanar den amerikanska livsmedelsbranschen med sin nya satsning.

Amazon Fresh Pickup heter satsningen som lanseras på företagets hemmaplan Seattle. Företaget har tidigare testkört för sina egna anställda men nu finns det två bensinmacksliknande uthämtningsställen att använda sig av i Seattle.

Endast de som prenumererar på tjänsten Amazon Prime och har betalat mer än 860 kronor om året kan använda sig av tjänsten och den som gör det får vänta två timmar från det att ordern är lagd och varorna kan hämtas ut. För den som inte vill vänta den tiden kan en ytterligare avgift på 130 kronor försäkra en färdigpackad kasse på endast 15 minuter.

Satsningen är inte riktigt lika högteknologisk som Amazons andra satsning på en helt automatiskt styrd affär, en satsning som stött på problem och som ännu ligger i teststadiet.

E-handel med mat är ännu, liksom i Sverige, outvecklat i USA och Amazons satsning ska ses som en direkt utmanare till kedjor som Wal-Mart och Kroger Co, många av dess erbjuder även de e-handelslösningar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.157