Aromer från Norrland kan bli framtidsbransch

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Forskningsinstitutet vill satsa på odlingar i norr.

– Jag vill utveckla en ny typ av trädgårdsodling i fjällkommuner. En odling av växter som kan fungera som livsmedelsingredienser och ge doft och smak. Det finns många växter i den norrländska floran som har stor potential att förädlas till högvärdiga och attraktiva produkter för en global marknad, säger Roger Uddstål, som arbetar på RISE enhet Jordbruk och livsmedel i Umeåi ett pressmeddelande.

Redan i fjol började man plocka fjällväxter som kvanne, älgört, blåbär och svarta vinbärsknoppar. I våras startade försök med att framställa doftande extrakt från norrländska växter, och i sommar ska man också göra en förstudie om möjligheten att börja odla växter i fjällnära områden.

Tanken är att extraheringen nu ska undersökas för att se om man med hjälp av alkohol, ånga och superkritisk CO2-extraktion kan framställa extrakt för användning i livsmedel och kosmetika.

Företag har efterfrågat norrländska komponenter men många av de tillfrågade småföretagen saknar den tekniska kunskapen för att utvinna aromerna.

– Det tar tid att komma in på marknaden, men jag hoppas vi kan få bollen i rullning. Aromkomponenter kan vara naturliga eller syntetiskt framställda, men konsumenter efterfrågar i ökad utsträckning naturliga ingredienser och många livsmedelsföretag söker nya smaker – gärna svenska, säger Roger Uddstål.

Enligt Roger Uddstål finns det massvis med fördelar för livsmedelstillverkarna att kunna utveckla nyskapande och unika produkter med en lokal profil.

– Ta bara alla konkurrerande mikrobryggerier som skulle kunna spetsa sin öl med äkta smak och arom, och använda både äkthet och kulturhistoria i marknadsföringen. Eller ett norrländskt mejeri som skulle kunna producera yoghurt med norrländska smaker som tallbarr, älgört eller åkerbär, säger Roger Uddstål.

Mer om: rise


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Stora Coop invigs i Halmstad

Coop har byggt en helt ny butik i Halmstad som invigs på torsdagen.

Yngre bär hem flest platkassar

På nytt jobb: Ny vd på iFoodbag

Panten fraktas klimaträtt

Nu fraktas pantade burkar och flaskor med förnybart bränsle. Det ger en 80 procentig reduktion av växthusgaser.

EU-förhandlingar om eko-produktion fortsätter

Stärker svensk livsmedelsexport

Lidl öppnar hållbart i Södertälje

Arkiv

Nytt toppenkäk för fiskar

Lagändring banar väg för cirkulärt system som ska minska svinnet.

Ny snabbmatsaktör vänder branschlogiken

Gigafood heter en startup som med minimal miljöpåverkan ska sälja nyttig, god och vacker snabbmat.

Plus

Ameera Khan har laddat Willys inför årets matfest

– Det är lite som jul, säger den 24-åriga butikschefen om den muslimska högtiden.

Plus

Föredömligt med stor potential

På nytt jobb: Han är ny styrelseordförande i Vitamin Well

Polarbröd investerar miljoner i bageri

Lanthandeln kan tvingas stänga

Almedalen: Hur hållbar är skollunchen?

Arla åker på extraskatt

Livsmedelsstrategin klubbades igenom

Plus 1

Axfood och Bergendahls ökar enligt Dagligvarukartan 2017

Butiken slutar helt med plastkassar

När många aktörer börjat ta betalt för påsarna valde den här butiken att göra sig av med dem.

Plus

Förstå digitaliseringens möjligheter i butiken

Gräsrotsfinansierat kooperativ för bra mat

Den 20 maj invigdes livsmedelsbutiken Matkooperativet på 100 kvadratmeter mitt i centrala Helsingborg. Projektet blev verklighet med hjälp av gräsrotsfinansiering.

På nytt jobb: Hon lämnar finska matjätten

Miljöministern vill se mer pant

Tredje butiken invigd

HUI skriver ner prognosen

Tyska livsmedelshandeln förväntas öka kraftigt

På nytt jobb: Han tar vd-stolen i Eurocash

LRF positiva till livsmedelsstrategin

Coop ändrar sitt poängsystem - igen

Butiken fräschas upp med nya frysar

Här är butiken som gör sushisuccé

Tre ton kött ska förstöras

På nytt jobb: Linas Matkasse får ny vd

Han har Göteborgs nöjdaste kunder

Plus

Sju råd för bättre möten mellan säljare och butik

Aromer från Norrland kan bli framtidsbransch

Sänd till en kollega

0.137