Matsmart ökar med 130 procent
Matsmart ökade rejält under året som gått med intäkter på 159,3 miljoner kronor, en ökning med 130 procent från förra årets 69,3 miljoner kronor, det skriver DiDigital som tagit del av företagets årsredovisning. Totalt innebär den ökade försäljningen även att cirka 2022 ton mat som annars skulle slängts gått till försäljning.
Företaget visar ännu inte svarta siffror men årets förlust på 40,3 miljoner kronor växer mindre än vad intäkterna gör. Förra året gjorde Matsmart en förlust på 32,3 miljoner kronor och företaget har heller inte räknat med att de skulle vara lönsamma vid det här laget.
– Vi investerar för att kunna fortsätta växa. Främst i marknadsföring samt lager och logistik, säger Karl Andersson, vd och medgrundare till DiDigital.
Matsmart arbetar enligt egen utsago på att vända siffrorna mot lönsamhet men de vill även fortsätta expandera utanför sina nuvarande marknader i Sverige, Finland och Norge samt nå ut till fler kunder på redan etablerade marknader.
– Marknadsföringen gör mycket för att locka nya kunder, men det handlar framför allt om 'mun till mun' vilket vi är mest stolta över”, säger Karl Andersson till nyhetssajten.