23948sdkhjf

Livsmedelsbranschen växer snabbast på nätet

Förklaring: Branschens tröga start.

E-handeln på nätet fortsätter att växa i Sverige, även om den har haft en trög start. Under 2018 växte hela livsmedelsbranschen med 27 procent enligt den senaste e-barometern från Postnord. Det gör den till delbransch som växer snabbast.

Ungefär var åttonde konsument uppger enligt barometern att de handlat livsmedel online under en genomsnittlig månad.

Totalt uppgår nu omsättningen i e-handeln av livsmedel till 5,8 miljarder om året, vilket är 1,9 procent av den totala handeln. 12 procent av alla som e-handlat uppger att de köpt dagligvaror, varav 10 procent e-handlat livsmedel.

Hela näthandelns tillväxt i Sverige uppgick till 15 procent under 2018 och nu omsätts totalt 77 miljarder kronor om året. 

I rapporten förklaras den snabba tillväxten med branschens tröga start. Utbudet var länge mycket begränsat och behovet av specialtransporter för exempelvis frysvaror har varit en utmaning för branschen. En annan förklaring till den rådande tillväxten är att flra stora livsmedelsaktörer under 2018 lagt resurser på att utveckla sin e-handel till att nå ut över hela Sverige. Inledningsvis var e-handeln med livsmedel framför allt tillgänglig i storstadsregionerna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094