23948sdkhjf

Kritikstorm mot Coop efter kortbytet

Bytet från Medmera till Entercard har väckt stor irritation.

Som Fri Köpenskap berättat tidigare har Coop inlett ett samarbete med Entercard gällande utgivning av nya kreditkort till sina medlemmar. De nya korten kommer att ersätta de tidigare tre kreditkort som getts ut av Medmera Bank.

Vi ser fram emot samarbetet med Entercard som redan från start kommer att erbjuda våra medlemmar kreditkort med flera nya funktioner och tjänster, berättade Karin Friis, chef för Coop Medlem, i samband med beskedet i januari.

Men efter det skarpa bytet i går, tisdag, har Coop utsatts för en kritikstorm. Många kunder är upprörda både över faktiska åtgärder och bristande information.

Fyrbarnsmamman Sara Sjöström hade överskott på det gamla kortet men eftersom Coop övergår från bank till kreditinstitut går det inte längre att ha plussaldo.

Jag fattade inte vart pengarna hade tagit vägen, säger hon till Expressen.

Kunderna ska enligt tidningen under förra veckan ha fått information om att de behöver ta ut pengarna och i de fall inget gjorts har pappers-avier skickats ut. Men en avgift läggs på vid uttagning och dessutom går det bara att ta ut 2 000 kronor åt gången.

Men det värsta, menar hon, är att det är svårt att få hjälp via kundtjänst.

Jag kommer bara till en telefonsvarare som säger att ”det är många som ringer just nu” och ber en att ”försöka senare”.

Och hon är inte ensam om att misslyckas att komma i kontakt med kundtjänst.

Jag har mailat er. Inget svar. Jag har ringt varje dag i en vecka. Går inte att komma fram ens. Ni är ju bedragare! Avsluta mitt kort nu!!!!!”, skriver en kund i sociala medier.

Ida Skyttberg berättar för Aftonbladet om hur hon med alla medel försökt tacka nej till det nya kortet ända sedan hon nåddes av informationen för två veckor sedan. Hon menar att köerna till kundtjänst är timslånga och att hon kopplas bort.

Jag har försökt avsluta det på alla sätt det går: ringt, mejlat, skickat chatt. Det går inte att få tag på dem och jag blir så frustrerad.

En annan kund, Jimmy Sjöblom, ifrågasätter agerandet.

De har ju rätten att avsluta mitt konto, men att de ens använder den rätten säger ju egentligen bara allt om hur de ser på sina kunder, säger han till Fri Köpenskap.

Andra delar tycker han är rättsligt tveksamma och därför har han nu anmält händelsen till Konsumentverket.

Har de rätten att utan mitt medgivande (i form av signatur och upprättande av kontrakt) göra mig underkastad ett räntebärande kreditavtal med en tredje part och på vilket sätt anser de att det främjar kooperationens grundtanke om att ”verka för medlemmarnas ekonomiska intresse”?, undrar han och tillägger:

Det handlar snarare om att verka för att medlemmarna ska betala räntor till Entercard istället för att lägga dem i butiken.

Coops presschef Tobias Rydergren beklagar de långa telefonköerna till kundtjänst.

Vi skulle ha tagit bättre höjd för detta i bemanningen av kundtjänst. Vi ber om ursäkt för det, säger han till Fri Köpenskap.

200 000 kort ska bytas ut och i går var den första skarpa dagen. Överbelastningen på kundtjänst var tung.

Beklagligt nog uppstod dessutom också tekniska problem med röststyrningen i telefonväxeln vilket förvärrade allt ytterligare, berättar han.

Att det skulle vara några missar i de juridiska rättigheterna tror han däremot inte.

I grunden har vi rätt att byta utgivare vilket står i avtalen och att vi skulle gjort några juridiska missar är vi inte oroliga för, säger han.

Beträffande omställningen med de nya korten i butik är han däremot mycket belåten.

Omställningen har fungerat felfritt vilket är glädjande. De kontaktlösa betalningarna som de nya korten möjliggör har till exempel fungerat felfritt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125