23948sdkhjf

Uppsving för matkassar i orostider

Dagligvaruhandeln har, på gott och ont, sett en ökad försäljning under den rådande coronaepidemin och så även de färdiga matkassarna.

Bland annat har det tyska matleveransföretaget Hellofresh gått ut med en omvänd vinstvarning för det första kvartalet då intäkterna förväntas nå långt över tidigare förväntningar. Även

Svenska matkasseveteranen Linas Matkasse har även de sett en stark ökning av nya kunder den senaste tiden.

– För Linas går det riktigt bra och vi har sett ett ökat kundinflöde, även om omständigheterna såklart är tråkiga, säger bolagets vd Walker Kinman till Fri köpenskap.

Ännu är det för tidigt att säga om hur stor det nya kundinflödet kommer att bli och hur många som kommer att stanna kvar efter krisen, men Linas Matkasse och andra bolagsom det vegetarisk alternativet SImple Feast, säger att de tror att en del nya kunder även kommer att stanna kvar efter epidemin och att intresset för hemlevererad mat inte kommer att minska.

För Linas Matkasse har den ökade efterfrågan inte lett till några ännu problem med varken leveranser eller tillgång på varor.

– Vi har bra med kapacitet inga problem med underleverantörer och då vi jobbat länge med svenska varor har det inte varit något problem, men vi har också en ständig dialog med våra importörer om läget utomlands, säger Walker Kinman

Har ni fått göra några förändringar?

– Vi kör på oss som tidigare, även om vi har ändrat vissa rutiner för anställda, kunder och leverantörer. När det gäller leveranser så lämnar vi inte alltid över direkt utan lämnar vid porten och sms:ar eller ringer om det behövs. Just nu är vår största prioritering att se till att de kunder vi har får den mat de beställt levererat hem till oss.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095