Lidl slog marknaden tre gånger om
Lidl fortsätter att plocka marknadsandelar på den svenska dagligvarurmarknaden. Under det brutna räkenskapsåret som slutade den 29 februari ökade kedjan sin omsättning med nästan 9 procent till 11 751 miljoner kronor (10 798). Det framgår av den nu klara årsredovisningen.
Som en jämförelse växte dagligvaruhandeln totalt med 3,1 procent under kalenderåret 2019, skriver Lidl i ett pressmeddelande.
Fler kunder än någonsin besökte någon av livsmedelskedjans butiker. En trend som håller i sig, enligt de senaste siffrorna från konsultföretaget GfK för det första halvåret 2020 ökade Lidl Sveriges kundstock med 11 procent.
– Vi är fast beslutna att utmana det befintliga livsmedelsoligopolet utan att det sker på bekostnad av höjda priser för våra kunder. Vi vill att fler svenska hushåll ska få tillgång till mat av högsta kvalitet till bästa pris. Trots att det är 17 år sedan vi öppnade vår första butik i Sverige är vi fortfarande utmanaren på den svenska livsmedelsmarknaden, säger Johan Augustsson, Sverigechef Lidl, i en kommentar.
De stora satsningarna, med bland annat 14 nya butiker, nytt centrallager i Örebro och nytt huvudkontor i Barkarby norr om Stockholm, ger ordentligt avtryck i resultaträkningen. Årets resultat landade på -68 miljoner kronor.
– Vi fortsätter att växa och ta marknadsandelar. Vi satsar för framtiden. För att kunna växa vidare behöver vi investera i vår infrastruktur, något som sätter spår i resultatet under en tid. Våra konkurrenter har byggt sina butiksnät och sina strukturer under årtionden, ja till och med århundranden. Nu tar vi flera stora, viktiga steg för att möjliggöra framtida tillväxt och ökad lönsamhet, inte minst genom vårt nya centrallager i Örebro, säger Johan Augustsson.
Samtidigt som årsredovisningen blev klar blev också företagets hållbarhetsredovisning färdig. Trots den stora tillväxten påhar företagets CO2-utsläpp minskat med 4,6 procent.