23948sdkhjf

Därför vinner lågprisaktörerna – kampanjar mer än konkurrenterna

Lågprisaktörerna vinner mark. Det beror till stor del på ökat kampanjtryck.

Unika siffror från Matpriskollen visar hur aktörer som Lidl och Willys ökat sin aktivitet. Och hur konsumentintresset ökar, långt över nuvarande marknadsandelar.

Fri Köpenskap har i flera artiklar belyst hur lågprisaktörerna, både inom och utanför dagligvaruhandeln, vinner mark mot de traditionella spelarna i branschen.

Inom dagligvaruhandeln går Willys och Lidl starkast, samtidigt som andelar och vinstmarginaler för vissa varugrupper hotas av detaljhandelns lågprisaktörer som Dollarstore, Rusta och ÖoB.

– Även små lågprisaktörer som Pekås i Värmland och inte minst Icas Maxibutiker som jagar Willys låga prissättning, ökar, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen.

Bakom Lidls framgångar ligger naturligtvis en rad orsaker. Bland annat en expansiv etableringspolitik där kedjan nu har passerat 200 butiker i Sverige.

Men Lidl har de senaste åren också kraftigt ökat sitt kampanjtryck.

– De har ökat mest med 35 procent fler erbjudanden per vecka i genomsnitt sedan 2017, säger Ulf Mazur. Det är farligt att slå av på kampanjtrycket och priset kommer allt mer i fokus för konsumenten. Vi har bara sett början, säger Ulf Mazur.

Att Lidls höga kampanjaktivitet också lett till ett ökat konsumentintresse, framgår också av Matpriskollens unika data. Kedjans andel av de erbjudanden Matpriskollens cirka 100 000 aktiva användare lägger till sina inköpslistor har ökat kraftigt de senaste åren, och låg nu i oktober på 9 procent. Att jämföra med Lidls faktiska marknadsandel på cirka 6 procent.

– Vi har aldrig sett en sådan ökning på sex år. Under Allhelgonaveckan låg Lids andel av alla erbjudanden till inköpslistan på hela 12 procent, säger Ulf Mazur.

– Lidl jobbar extremt aktivt och systematiskt med att hitta rätt produkter till rätt priser varje vecka. Det är också den kedjan som ökat kampanjtrycket mest senaste åren, konstaterar han.

Vem är då förloraren? Vem tappar kunder till Lidl?

– Svaret är nog att de tar lite från många. De som minskar i appen är både stormarknader som City Gross och Stora Coop, men också centrumbutiker som ICA Supermarket. Dessutom tar de en del från omprofilerade Coop Prisvärt, då dom har helt annat kampanjtryck än gamla Netto. Netto hade flest veckoerbjudanden av alla kedjor och Coop Prisvärt har minst.

Lidls nya medlemsprogram har också gett utslag i Matpriskollens användarstatistik.

– Många fler reagerar på de låga prisutspelen nu i oktober, säger Ulf Mazur.

Den andra framgångsrika lågprisaktören Willys har också ökat sitt kampanjtryck över tid, men inte lika tydligt som Lidl. Det som är tydligt är att kedjans erbjudanden går hem hos konsumenterna.

– Vi har sedan 2013 sett en fantastisk uppgång för Willys i vår app. Ökningen av antalet erbjudanden till inköpslistan är från ca 10 procent, som då var Willys marknadsandel, till nu runt 25 procent, vilket är långt över deras nuvarande marknadsandel. Det säger mig att Willys varit duktiga på att locka kunder med starka veckoerbjudanden och därefter behålla dem, säger Ulf Mazur.

Personer som tidigare handlade på framför allt Ica Maxi, har hittat till Willys, tror han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125