23948sdkhjf

Ica vill skala upp produktionen i framtiden

En uppskalning av hela värdekedjan, mer växtbaserat och större kundförståelse är vad Ica lyfter fram i sin senaste framtidsrapport.

För femte året i rad presenterade Ica en framtidsrapport där de pekar ut viktiga fokusområden för de kommande åren. Den här gången hölls det så kallade framtidsmötet digitalt där alltifrån forskare, experter och entrepenörer deltog. Under dagen varvades även inslag från butiker och intervjuer med barn om framtiden.

Namnet på rapporten för i år var "Växa tillsammans" vilket även återspeglar Icas nya paraplysatsning Ica Växa vars tre fokusområden är uppskalning av produktion, främjande av lokala ekosystem samt samverkan och öppen innovation.

– Det finns väldigt många som vill investera i den svenska gröna näringen och får vi igång det så är vi på god väg framåt, sa Per Strömberg, vd på Ica Gruppen under mötet.

Några av dessa entrepenörer som var med under dagen var Hällestadsvamp, Peas of Heaven och Stockeld som snart lanserar sin första växtbaserade ost.

I både rapporten och på framtidsmötet framhölls vikten av att kunna skala upp den svenska produktionen vilket kommer att kräva en tätare dialog med samtliga aktörer i värdekedjan. Vilket även kräver mer konsumentinsikter.

– Om vi verkligen ska göra en stor skillnad så måste vi se till att det här blir ett utbud för de flesta konsumenterna och inte bara nischprodukter, sa Anders Svensson, vd på Ica Sverige.

– Många av de växtbaserade initiativen är lokala och butikerna kan hjälpa till att lyfta fram de här produkterna, tillade han.

Men för att kunna skala upp och nå fler konsumenter måste man även förstå sig på deras drivkrafter och se åt vilket håll de drar.

– Unga kvinnor har varit en motor i flera år när det kommer till att äta växtbaserat och det ser vi även fortsatt vilket kan spela stor roll i framtiden. Klimatet är även det en drivkraft och då är det bra att vi erbjuder bra alternativ med bra priser. Det viktiga är att vi gör de här förändringarna med våra kunder, sa Josefin Lundmark, marknadsdirektör på Ica Sverige.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.143