23948sdkhjf

Nya rekordsiffror för Lidl – utklassar marknaden, med förlust

Lidl ökade sin omsättning med 7,1 procent under sitt senaste verksamhetsår. Enlig kedjan själv är det mer än sju gånger bättre än branschen.

Enligt Lidl Sveriges bokslut för perioden mars 2021-februari 2022, ökade omsättningen till 14 186 miljoner kronor, en ökning med 937 miljoner kronor.

– Vi fortsätter att ta marknadsandelar från de tre dominerande högpriskedjorna, skriver Lidl i ett pressmeddelande.

Förlusten minskade till -132 miljoner kronor (-145).

Enligt kedjan är det enligt plan, och en följd av de senaste årens kraftiga expansion.

– Vi ser stor potential i Sverige, något som bekräftas av kundtillströmningen. Vi fortsätter att kraftfullt investera i den svenska marknaden, säger sverigechefen Johan Augustsson.

Expansionen har dock avstannat något, och under verksamhetsåret öppnades bara en ny butik, i Sundsvall. Man har dock rustat upp ungefär halva sitt butiksbestånd.

Enligt Lidl är den fortsatta tillväxten framförallt driven av fler kunder i de befintliga butikerna.

– Vi har sett en tydlig trend de senaste åren, att vi tar mark när människor bryter vanor. Vi är välrustade för det ökade intresse som finns för Lidl bland svenska konsumenter, som nu letar alternativ till de etablerade högpriskedjorna. Ett tydligt bevis är hur vår kundklubb överträffat våra förväntningar. Som mindre aktör på den svenska marknaden kan vi vara snabbfotade och anpassa oss till nya trender, beteenden och förutsättningar. Det ger oss en enorm konkurrensfördel i förhållande till oligopolet och ger oss möjlighet att ta ytterligare marknadsandelar, säger Johan Augustsson.

Under året flyttade Lidl Sverige in i sitt nya huvudkontor i Barkarbystaden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.156