23948sdkhjf

Så lockar du fler lokala kunder till din butik

| Medlemsnyhet | Företag Nordiske sponsrat innehåll

Många småskaliga butiker kämpar för att hålla sig vid liv.

Det kan kännas svårt att hålla kvar kunderna i längre perioder. Vill du kunna locka och behålla fler lokala kunder? Då finns det ett par saker man bör tänka på.

Eget koncept
Vi lever i en tid där allt fler väljer att handla allt på ett ställe, då gärna i en större butik eller ett köpcentrum. Få känner att de har tid och ork över till att åka runt mellan olika butiker. Det är fullt förståeligt. Vi lever i ett stressigt samhälle i dag.

Men det är faktiskt möjligt att få potentiella kunder att öppna ögonen. Det gör man lättast genom att komma på sitt egna koncept. Visa kunden vad som gör din butik unik och värd att spendera lite extra tid på. Erbjud kunderna något som inte de större butikerna själva kan eller vill. Det kan vara allt från att erbjuda ett helt unikt sortiment till att erbjuda speciella rabatter eller bonusar.

Lär dig av andra
Vad skulle du själv vilja se i andra småskaliga butiker? Vad är det som lockar dig? Det kan vara bra att leta inspiration någon annan stans. Besök andra butiker och anteckna vad som var bra eller vad som var mindre bra och använd dig sedan av den informationen för att förbättra din egen butik.

Vilka målgrupper?
Ett annat tips kan vara att se över vilka målgrupper man riktar sig till. Om det finns en möjlighet att utöka och bredda sig lite, kan det vara ett stort plus. Det kan räcka med små förändringar.

Försök att tänka lite extra på vilka som faktiskt besöker din butik regelbundet. Prata gärna med dem och fråga dem vad de helst skulle vilja ha i framtiden. Är det något de saknar? Vad tycker de att du gör bra och vad tycker de att du behöver arbeta lite mer på?

Genom att regelbundet föra en dialog med dina kunder och lyssna på dem, får du på så vis en god kundrelation. Kunderna kommer då att märka att du faktiskt bryr dig om vad de har att säga. Det är något som de allra flesta sätter stort pris på. Det är även något som de större butikerna eller kedjorna har svårt att hantera.

Tänk på läget
Det kan även vara värt att tänka på läget. Hur ser det ut med kunder där du bor? Såklart måste man betala mer för att ligga mer centralt, men om man har råd att investera lite i ett bättre läge så kan det verkligen göra en stor skillnad.

Vart finns kunderna?
Det kan verka lite onödigt för många, men det kan faktiskt löna sig att hålla koll på vart de flesta invånare väljer att bo i din ort. Vart finns det många bostäder? Hur ser konkurrensen ut kring de olika områdena eller komplexen?  Sök efter en hyresbostad här för att se vart det finns tillgängliga bostäder nära dig.

Riktar sig din butik främst till unga eller studerande? På denna hemsidan får du lära dig det mesta om vad en student bör tänka på när de letar efter bostäder.

Det kan också vara bra att hålla ett öga på framtida byggen i kommunen. Nybyggen lockar nya människor.

Medlemsnyhet

Företag
Nordiske sponsrat innehåll

Sänd till en kollega

0.084