23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Så lyckas företagen med sin kommunikation på mässor

| Medlemsnyhet | Företag Nordiske sponsrat innehåll

Att lyckas med sin kommunikation på mässor är en utmaning. Det är lätt att försvinna i mängden. Många mässor är välbesökta och montrarna brukar tävla om uppmärksamhet på olika sätt.

Det kan handla om att dela ut profilprodukter som nyckelband med tryck, tygpåsar med tryck, USB-minnen eller andra prylar som är både användbara och fina.

Idag finns det mässor inom alla tänkbara områden, inte minst i Stockholm finns det mässor för alla branscher. Men även mindre städer som Göteborg, Uppsala och Jönköping erbjuder företagen möjligheter att träffa varandra, kunder och blivande kunder.

Ett komplement till digital marknadsföring
Digital marknadsföring, SEO och sociala medier har tagit över allt mer som kanaler för marknadsföring. Men det är viktigt att inte glömma bort de fysiska mötena och mässorna. De är minst lika viktiga som kanaler för att nå ut till blivande kunder. Det finns nämligen något speciellt med att mötas öga mot öga och ta varandra i hand. Då skapas en kontakt och i bästa fall ett förtroende som är svårt att skapa via digitala kanaler.

Självklart är det viktigt att ha ett starkt varumärke och en stark närvaro på sociala medier och på nätet i allmänhet. Men fysiska produkter och fysiska möten kan vara ett viktigt komplement.

Att stärka sitt varumärke
Det finns många vägar för företag som vill stärka sitt varumärke. Frågan är vilken väg som är den bästa? I hög grad handlar det om vilka kommunikationsmål som finns inom verksamhet. Det handlar om att ta fram en kommunikationsstrategi, och en kommunikationsplan som kan implementeras på ett effektivt och konkret sätt.

Dessutom är det viktigt att regelbundet utvärdera de kommunikationsinsatser som genomförs. Vilka kanaler fungerar bäst för er verksamhet? Och varför? Att ha ett medvetet tänk kring kommunikationen är A och O.

Ta hjälp av en kommunikationsbyrå
Oavsett om ni ska nå ut via mässor och profilprodukter eller på något helt annat sätt kan det vara relevant att ta hjälp av en kommunikationsbyrå. En byrå kan hjälpa er att stärka ert varumärke och verkligen nå ut med ditt budskap ni vill nå ut med.

Hur ska era profilprodukter se ut? Vilka produkter ska ni välja? Vilka mässor ska ni besöka? Det finns massor av strategiska val som kan vara svåra att göra på egen hand. Då kan det vara skönt med stöd från professionella som arbetat med kommunikation i många år.

Hitta ert unika sätt att kommunicera på
Det gäller att hitta rätt ton, rätt budskap och rätt kanaler för att nå fram. Genom att ta fram ett helhetskoncept för er kommunikation kan ni nå ut på rätt sätt. Det gäller att det finns en röd tråd som gör att kunderna och potentiella kunder känner igen sig.

De bästa varumärkena är de som kunderna kommer ihåg. Det gäller att hitta en enkelhet och renhet - en tydlighet i konceptet som når igenom det brus som kan finnas både på mässor och på nätet i sociala medier och på webben i allmänhet.

Profilprodukter är ett enkelt och tydligt sätt att kommunicera på
Med hjälp av profilprodukter är det relativt billigt och enkelt att nå fram till potentiella kunder. Det finns massor av produkter att välja bland och det är enkelt att få med företagets logga på ett bra sätt. En stor fördel med profilprodukter är att kunderna bär din logotyp med sig där de går fram vilket för att företagets varumärke exponeras för många fler än de som besökt er monter på mässan.

Genom att följa våra råd ovan är det möjligt att bli mer effektiv i kommunikationen. Har ni fortfarande frågor och funderingar så kan det vara klokt att ta hjälp av en professionell kommunikationsbyrå. Det finns säkert ett antal olika byråer att välja bland i er närhet.

Konkurrensen är stor bland byråerna vilket gör att priserna pressas ned. Fråga gärna era samarbetspartners vilka byråer de brukar anlita. På det sättet kan ni få bra referenser som gör det enklare att välja en reklambyrå eller kommunikationspartner.

Att tänka igenom sitt koncept och sitt varumärke noggrant är avgörande för att verkligen lyckas med kommunikationen. Det kan vara en utmaning men det brukar verkligen vara värt mödan och arbetet som det innebär.

Medlemsnyhet

Företag
Nordiske sponsrat innehåll

Sänd till en kollega

0.079