23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Spara pengar! Guide: Så gör du en budget

| Medlemsnyhet | Företag Nordiske sponsrat innehåll

När man vill spara pengar finns det en hel uppsjö med olika tips och idéer till vad man ska göra.

Och visst många av dem fungerar säker jättebra, men när allt kommer omkring så är en budget något av det allra väsentligaste man kan göra för att spara pengar och inte bara det. Man får även en bra översikt över sin ekonomi, något som gör att man kan upptäcka saker som man kan inte har lagt märkte till tidigare. 

Men för att göra en budget måste man självfallet vet hur den ska se ut och inte minst vad som ska vara med. För om man gör en budget på fel sätt så hjälper det ju inget vidare. A och O är därför att man börjar med att sätta sig in i vad en budget är. Det går vi igenom alldeles strax. När man väl har satt sig in i det så är det bara att sätta igång och göra budgeten och såklart sedan också att följa den, för annars har man ju ingen nytta av den. 

  1. Börja med att förbereda dig
    Ta fram penna, papper, miniräknare och suddgummi. Om du hellre vill göra en budget på din surfplatta eller dator kan du enkelt öppna excel eller motsvarande program som du har på datorn.
  2. Tänk igenom dina utgifter
    En budget innehåller en massa olika saker och på grund av detta kan man också välja att ställa upp budgeten på olika sätt. Man kan ha ett stort antal olika kolumner och rader eller bara två stycken. Hur du vill att din budget ser ut beror dels på hur din ekonomi ser ut och vad du vill åstadkomma med din budget. Om du exempelvis försöker spara mycket ska ditt fokus ligga på det. Om du försöker handla mer klimatsmart är ditt fokusområde det. 
  3. Tänk igenom din inkomster
    Det låter kanske konstigt tycker du, man har väl bara sin lön som inkomst. Men det stämmer i själva verket inte. För alla pengar som du få i löpet av en månad räknas till din inkomst. Det betyder att även pengar från vinster i spel, barnbidrag eller bostadsbidrag är poster som räknas till din inkomst. Du kan dock med fördel markera dessa poster lite eftersom exempelvis bostadsbidrag endast kan anva¨ndas till just bostadens kostnad.
  4. Skriv ner allt på pappret eller i excel arket
    Du kan med fördel göra minst två kolumner. En kommun med dina utgifter och en kolumn med dina inkomster. Du gör sedan olika rader och det är dina poster. Det vill säga det som händer. Man kan säga att raderna representerar den ekonomiska aktiviteten under månaden. När du håller en middag med vänner ska du givetvis skriva upp alla de grönsaker och produkter du har köp för att göra middagen. Om ni sedan väljer att dela på kostnaderna så kan de pengar du får av dina vänner också noteras. 
  5. Nu har du en fullständig budget och kan göra en uträkning
    Om du slått ihop alla poster i kolumnen utgifter och gör detsamma med alla poster i kolumnen inkomster så får du två olika tal. Genom att dividera dessa tal kan du se hur mycket du ligger över eller under budgeten innevarande månad.

Medlemsnyhet

Företag
Nordiske sponsrat innehåll

Sänd till en kollega

0.063