Den svenska e-handeln fortsätter att växa och efterfrågan på hållbara förpackningslösningar är stor. Avisera lanserade nyligen produktnyheten e-handelspåse i papper, ett 100% klimatneutralt postemballage helt av papper, som alternativ till det klassiska plastemballaget.
Först ut med att lägga till det nya pappersalternativet till deras förpackningskoncept var de svenska varumärkena Tiger of Sweden och Stronger, som därefter följdes av företag som Samsøe Samsøe och Malene Birger.
Byter ut plasten
I augusti tidigare i år skriver Samsøe Samsøe på Linkedin om den stora satsningen på emballage av papper:
''Today we are starting the next chapter of our goal to eliminate plastic from our supply chain.
These are the new reusable FSC certified paperbags that will replace some of the plastic bags that we ship our website orders in. We'll be replacing 85,000 plastic bags each year with these paperbags.''
Om produkten
E-handelspåsen i papper har många miljöfördelar. Den är inte bara tillverkad av en förnyelsebar källa, pappret kommer från hållbart skogsbruk och påsen är 100% klimatneutral märkt med Aviseras egen miljömärkning ÅterBära.
E-handelspåsen i papper saknar plastens elastiska egenskaper och rekommenderas därför för förpackning och emballering av mjuka varor. E-handelspåsen i papper har dubbla förslutningsremsor och en perforerad kant för att kunna återanvända påsen och förenkla returer.
Läs mer
Varumärkena som är först med att välja bort plasten
Samsøe Samsøe sparar 85 000 plastpåsar årligen