Det är antagligen inte särskilt många som på daglig basis tänker på varför paketinslagning egentligen är viktigt. Rent praktiskt är paketinslagningens självklara funktion givetvis att dölja överraskningen som finns i paketet.
Det har genom tiderna gjorts åtskilliga studier inom psykologisk forskning om just paketinslagningens psykologi och betydelse. Redan år 1992 utförde Dr. Howard, professor i marketing på Southern Methodist University i Dallas, en psykologisk studie om paketinslagning. Studien syfte var att testa om en inslagen present rent faktiskt har en positiv effekt på mottagaren.
I den här artikeln ger vi fyra anledningar till att titta närmare på förpackningar när du marknadsför ditt varumärke. Det finns ett stort symboliskt värde i att ge gåvor och här kan förväntningarnas glädje ha en positiv effekt på uppfattningen om ditt varumärke.
Läs mer om hur förpackningar påverkar ditt varumärke här:
Psykologin bakom presentinslagning
Om Scanlux Packaging
Scanlux Packaging har från starten 1988 satsat på kvalitet och hållbarhet i valet av material till emballage. Med huvudkontor i Fredensborg, Danmark, fungerar Scanlux Packaging som partner för ett antal stora europeiska detaljhandelskedjor. Företaget erbjuder faciliteter och kompetens inom design, lager och distribution. Scanlux Packaging har genom åren erhållit flera miljöcertifieringar. Dessa certifikat är välkända och garanterar att de föreskrivna standarderna uppfylls och kontrolleras.
Med expertis i bagaget
Med tusentals kunder i hela Europa har Scanlux Packaging uppnått en solid expertis inom e-handelsemballage, påsar och inslagning. Därutöver erbjuder vi ett omfattande sortiment av presentpapper, askar, band, vinförpackningar med tillbehör som tillsammans kan utgöra en sammanhängande emballagelösning för Sveriges detaljhandlare och webshoppar.