Migo, som är känt för att vara det vänliga päronet, är med och förebygger barns utanförskap i skolan – för varje kilo Migo päron som säljs på ICA doneras en krona till barnrättsorganisationen Friends.
Kampanjen, som startade 2020, har visat sig uppskattas av både återförsäljare och kunder, vilket märks på förra årets siffror. Allt fler ICA-butiker säljer produkten och försäljningen per butik har ökat med mer än 12 procent. Siffrorna visar även att antalet hushåll som köper hem päronet har ökat med mer än 9 procent.
”Vi ser på förra årets siffror att allt fler hushåll har upptäckt Migo päron. En anledning kan vara kampanjen med Stiftelsen Friends – vilket gör mig väldigt glad eftersom det ger oss möjlighet att fortsätta vårt samarbete och stötta barn i deras kamp mot ensamhet, säger Helen Schoots, Brandmanager, Migo.
Migo är en unik päronsort som ägs av det holländska fruktbolaget Fruitmasters. Päronet är en korsning mellan conference och doyonné vinterpäron vilket gör att det är en kladdfri päronsort som kan ätas när som helst och var som helst.
Helen Schoots fortsätter:
”De nya siffrorna skulle jag säga är ett bevis på en ’win-win-situation’ – man kan bjuda sin familj på en god och nyttig frukt samt hjälpa barn i kampen mot mobbning. Nu hoppas vi på ännu högre siffror under 2022.”
Migo päron kan köpas i ICA-butiker runt om i landet och för varje kilo Migo päron som säljs går en krona till Friends.
Friends är en barnrättsorganisation utan vinstsyfte som vill skapa en värld utan mobbning. Organisationen utbildar och stödjer skolor, förskolor och idrottsföreningar i hela landet. Friends arbete tar sin utgångspunkt i bästa tillgängliga kunskap från akademisk forskning och har mer än tjugo års praktiska erfarenheter. Friends vision är en värld där inget barn utsätts för mobbning.