23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Varför handlar norrmän vid gränsen

Gränshandeln mellan Norge och Sverige skapar nya rubriker. Intresset inför utvecklingen ökar till följd av nya siffror som DNB:s insiktsteam nyligen släppte för det andra kvartalet i både kortanvändning och antal dagsturer från Norge till Sverige.

– Vi ser att detta igen är mycket populärt och hela Norge är i större eller mindre utsträckning representerat bland statistiken, säger Marianne Håkonsen på Remix Consulting som driver Strömstad Shopping Centre och Långflon Shopping Centre.

Med en förändring i konsumentprisindex från juni 2021 till juni 2022 på hela 6,3 procent märker den norska kunden att plånboken har blivit smalare. Detta påverkar utan tvekan konsumtionen direkt när priserna på bostäder, ljus och bränsle ökar med hela 8,3 procent, livsmedel och alkoholfria varor ökar med 5 procent och alkoholdrycker och tobak ökar med 3,3 procent. Och det är just de två sista varugrupperna som norrmännen reser till Sverige för att handla billigare

I en färsk undersökning har Norstat frågat den norska kunden vad dom oroar sig för. Nettavisen skriver om fallet och kan rapportera att den norska kunden oroar sig mest framöver för högre räntekostnader, matpriser, elpriser och bränslepriser.

Undersökningen visar att högre livsmedelspriser och elpriser är det mest oroande. Sextiotre procent - nästan två av tre - sa att de var "oroade" eller "mycket oroade" över en ökning här. 50 procent av de tillfrågade var oroliga för högre elpriser och drygt 40 procent var oroliga för att räntorna skulle stiga.

Med en förändring i konsumentprisindex från juni 2021 till juni 2022 på hela 6,3 procent märker den norska kunden att plånboken har blivit smalare. Detta påverkar utan tvekan konsumtionen direkt när priserna på bostäder, ljus och bränsle ökar med hela 8,3 procent, livsmedel och alkoholfria varor ökar med 5 procent och alkoholdrycker och tobak ökar med 3,3 procent. Och det är just de två sista varugrupperna som norrmännen reser till Sverige för att handla billigare.

I en färsk undersökning har Norstat frågat den norska kunden vad dom oroar sig för. Nettavisen skriver om fallet och kan rapportera att den norska kunden oroar sig mest framöver för högre räntekostnader, matpriser, elpriser och bränslepriser. Undersökningen visar att högre livsmedelspriser och elpriser är det mest oroande. Sextiotre procent - nästan två av tre - sa att de var "oroade" eller "mycket oroade" över en ökning här. 50 procent av de tillfrågade var oroliga för högre elpriser och drygt 40 procent var oroliga för att räntorna skulle stiga.   Sedan mars har elpriserna stigit mer än vad som antagits i beräkningen, liksom bränslepriserna. Det lär bli kraftigare räntehöjningar och livsmedelspriserna kan stiga med nästan 10 procent i år.

Det är därför norrmän handlar i Sverige.

Siffrorna visar att ökningen av kortanvändningen bland Norrmännen ökade markant från första till andra kvartalet med hela 57 procent bland den största kundgruppen som bor närmast gränsen.

Oslo står för 10% av alla dagsturer och Osloborna ökade antalet dagsturer med 58% från första till andra kvartalet. De toppar också kortanvändningsstatistiken och spenderar i genomsnitt 2100 NOK per dagstur och siffror för andra kvartalet visar att kunder från Oslo står för 12 % av den totala kortanvändningen.

Sommarmånaden juli är ändå den viktigaste perioden för gränshandel och det gäller även Långflon Köpcentrum, 30 km söder om Trysil, och Strömstad Köpcentrum, 12 minuters bilresa från norska gränsen. På Långflon Shoppingcenter ökade antalet besökare under juli månad 2022 med 20 procent från samma period 2019, vilket används för att jämföra våra så kallade "normala" siffror innan pandemin stängde sina gränser.

I Strömstad Köpcentrum har de också haft fullt upp i juli. Här ökade antalet besökare med 14 procent jämfört med juli 2019 och omsättningen under samma period ökade med 20 procent.

Utvecklingen kommer attfortsätta och om matpriserna ökar så mycket som de nu befarar kommer den norska kunden också att finnas i livsmedelsbutikerna vid gränsen i höst.

Källor: Norstat, DNB insight, Nettavisen

Remix Consulting A/S
Henrik Ibsens gate 28
0255 Oslo
Oslo
Norge

Kontaktperson

Sänd till en kollega

0.047