23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Ny rapport: Smak viktigare än hälsa om tallriken ska bli grönare

Ekonomiskt tuffa tider betyder mindre frukt och grönt i svenska kundvagnar. Samtidigt är vi fortfarande villiga att unna oss – god mat står högt på mångas lista. Frukt- och gröntrapporten FOG2024 från Dole Nordic synliggör våra många ansikten i mataffären.

Rapporten FOG2024, som tagits fram av analysföretaget Kairos Future på uppdrag av Dole Nordic, synliggör trender kopplade till konsumtionen av frukt och grönt. Här konstateras att människor i alla de tolv undersökta länderna har ett stort fokus på lågpris, kampanjer och rabatter och att många, tvärtemot rekommendationerna (i Sverige 500 gram frukt och grönt om dagen), äter mindre frukt och grönsaker än tidigare. Samtidigt trumfar smak, att maten är god, andra faktorer som till exempel att den är hälsosam eller bra för miljön: 
 
– Att frukt och grönt är nyttigt vet alla redan. Utmaningen är att hälsa inte är en drivkraft för alla. Därför behöver vår bransch bli bättre på att fokusera på smak och att inspirera till att laga riktigt god och ”moffig” mat med grönsaker, säger Claes Henriksson, kommunikationschef på Dole Nordic. 
 
Dole Nordic har länge, bland annat genom initiativet Kostministeriet, fokuserat på att förstå de drivkrafter och barriärer som påverkar varför vi äter – och inte äter – frukt, grönsaker och bär. En tydlig utveckling är att vi blivit mer ombytliga än tidigare. 
 
– Vi konsumenter har många olika ansikten. Ibland är vi prismedvetna och håller i slantarna, men när helgen kommer vill vi unna oss. Andra dagar tänker vi på hälsan och har höga ambitioner, och ibland är vi bara bekväma, säger Claes Henriksson. 
 
Hjärnan är full, händerna fria 
”Mental Convenience” är en dimension som ofta förbises. Konsumenter är mer mentalt upptagna än fysiskt, det är viktigare att slippa tänka än att slippa göra.  
 
Rapporten konstaterar att många konsumenter påverkas av detta i sina köpbeslut och söker efter färdigförpackade receptidéer och ingredienser som kräver minimal mental ansträngning.  
 
– Vi behöver utveckla fler koncept och produkter som underlättar människors vardag. Det kanske låter fånigt, men i dag är det en hög tröskel för många konsumenter att skala en frukt eller riva en morot, ännu jobbigare att komma på vad man ska äta till middag. Underlättar vi det jobbet bidrar vi till ökad konsumtion och stärker folkhälsan på köpet.  

Läs eller ladda ner hela rapporten FOG2024 här.

 
Om Dole Nordic  
Dole Nordic består av en rad frukt- och gröntföretag i Sverige och Danmark som odlar, köper, förädlar, förpackar, marknadsför, säljer, fraktar och optimerar logistiken kring färsk frukt, grönsaker och bär från hela världen. Dole Nordic är en del av börsnoterade Dole plc som säljer över 100 miljarder portioner färsk frukt, grönsaker och bär varje år.  

Dole Nordic AB
Långebergavägen 190
256 69 Helsingborg
Helsingborgs stad
Sverige
VAT nummer: SE5562471572

Kontaktperson

Sänd till en kollega

0.047