23948sdkhjf

Dubbel kostnadssmäll för handeln

Samtidigt som det nya löneavtalet för handels- och lageranställda är klart, kommer en annan kostnadssmäll för handeln.

Det nya löneavtalet för handeln ligger på det märke som sattes i industriavtalet, och innebär löne- och kostnadsökningar för handlare och kedjor på 7,4 procent de kommande två åren.

Det är ändå lägre än vad inflationen varit det senaste året, och ger kända förutsättningar för verksamheten framöver.

– Förhandlingarna har varit svåra och det är en lättnad att vi kommit i mål. Samtidigt vet vi att många företag i handeln är hårt pressade. Kostnadsökningarna blir smärtsamma att bära för många av våra medlemsföretag, men vi har samtidigt löst många svåra frågor, kommenterar Svensk Handels vd Sofia Larsen.

I lördags trädde också de höjda arbetsgivaravgifterna för unga anställda i kraft, vilket innebär ytterligare kostnadshöjningar för handeln som har en stor andel unga anställda.

Arbetsgivaravgifterna för anställda i åldrarna 19-23 har varit sänkta till 19,73 procent de senaste åren, med ytterligare rabatt ner till 10,21 procent för sommarjobbare. Nu gäller återgång till den ordinarie nivån på 31,42 procent, en höjning med över 50 procent.

Dett kommer att medföra ökade kostnader på totalt 8 miljarder för alla som har anställda i åldrarna 19–23, vilket motsvarar ungefär 25 000 arbetstillfällen, enligt Svensk Handel.

– Stora delar av näringslivet har varnat för konsekvenserna av dagens höjning. Att regeringen ändå väljer att blunda för verkligheten när Sverige går in i en lågkonjunktur är häpnadsväckande. Vi är besvikna över att företagen får svårare att anställa, och att den yngre befolkningen fråntas möjligheten att få in en fot på arbetsmarknaden, säger Sofia Larsen.

En sänkning av arbetsgivaravgiften har av Konjunkturinstitutet lyfts fram som en finanspolitisk stimulansåtgärd som skulle ha en dämpande effekt på den höga inflation som Sverige nu möter. De kostnadsökningar som höjningen av arbetsgivaravgifterna innebär kommer att behöva kompenseras vilket kan ske genom ökade konsumentpriser, minskade marginaler eller minskade arbetskraftskostnader, vilket i sin tur kan elda på inflationen, skriver Svensk Handel i ett pressmeddelande.

Att fortsätta sänka arbetsgivaravgiften för unga var också ett förslag Coop Sveriges vd Marie Nygren tog med sig till den uppmärksammade träffen mellan dagligvaruhandelns representanter och finansminister Elisabeth Svantesson (M).

– Den har varit subventionerad ett längre tag. Jag tyckte att det kanske inte var rätt tillfälle att höja den nu, sade hon i en intervju med Fri Köpenskap nyligen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094