23948sdkhjf

Största retailaffären i designbyråns historia: ”Wow, vilken resa för Blink”

Designbyrån Blink som riktat in sig på dagligvarubutiker och hållbarhet skördar nu frukterna. Den lilla byrån har fått en av Europas största aktörer inom retail och turism, Rewe Group, som kunder.

– Wow vilken resa för Blink. Rewe Group är den största kund Blink haft sedan starten. Vi får ej avslöja några siffror, men även vad gäller affärsvolym är det här det största totaluppdrag Blink haft någonsin, säger Richard Kylberg, head of customer success, Blink.

Första uppdraget är i hamn och bandet klippt. Det är dagligvarukedjan Iki med 237 butiker i Litauen som fått ett helt nytt uttryck.

– Det nya konceptet vi tagit fram för Iki bygger på insikter om en yngre och mer upplyst kundgrupp som är tidsorienterad och värdeorienterad – det ska vara ”smooth” att handla.

Blinks fokus på hållbara material har också varit en pusselbit för att ro hem upphandlingen.

– Det är riktigt viktigt. Och det återspeglas i ett bredare hållbarhetstänk i allt från materialval till kylteknik, med mera.

Hur mycket har Iki-ledningen varit inblandad?

– Ikis vd och ledningsgrupp har varit mycket involverad hela vägen. Dagligvarukedjan har gjort ett mycket gediget strategiarbete som föregick Blinks konceptutveckling.

Tillsammans har de sedan mejslat fram en tydligare positioneringsstrategi och utvecklat en konceptuell idé och ett designspråk i 360 grader som gestaltar den nya positionen.

– Blink har gjort om hela varumärksupplevelsen och butikskonceptet. Från grafisk identitet till arkitektur och kommunikation. Ett sådant här stort förändringsprojekt innebär samarbete och samverkan med andra specialister, till exempel i layout, teknik och kommunikation i andra kanaler.

Hur fria händer har ni haft?

– Vi har haft en tydlig brief att förhålla oss till, samtidigt har de givit oss väldigt fria tyglar att vara innovativa inom den – de ville bli utmanade vilket de verkligen blivit. Arbetet har flutit på mycket bra och snabbt, nästan rekordsnabbt. Hela projektet från idé till färdiga butiker öppnade i tre olika format gick på nio månader.

Är Iki en lågprisbutik?

– Nej tvärtom kan man säga. Insiktsarbetet visade att Iki var ”dyr-Iki” i kunderna ögon. Kedjan har en historik som exklusiva matbutiker startade av Belgare, sedan köptes Iki upp av Rewe Group. Över tid har det gamla kundlöftet tappat i relevans och nu var det dags att modernisera och ompositionera Iki. Vi kallar det en ”smooth store”. Det innebär att även priserna ska vara ”smooth”. När man gör en så omfattande ompositionering behöver man ta i lite extra för att bli tydlig, vilket Blink gjort.

På Ikis hemsida säger generaldirektören för Iki Lietuva, Nijolė Kvietkauskaitė, att butikskonceptet utvecklats genom att lyssna mycket noga på kunderna i samarbete med svenska och tyska detaljhandelsexperter.

Efter att Blink vunnit uppdraget med Iki och ägarna Rewe Group var nöjda är de igång med fler uppdrag inom den tyska koncernen.

– Vi får tyvärr inte berätta vilka uppdrag det rör sig om ännu.

Ike Šeškinė i Vilnius:

Ägare: Rewe Group

Butiksyta: 1 582 kvadratmeter

Investering: 2, 3 miljoner euro

Rewe Group:

Tyska Rewe Group har varje dag 12 miljoner kunder som interagerar med något av bolagen inom koncernen. Det gäller allt från resor, dagligvaror och till trädgårdsprodukter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078