23948sdkhjf

Swish pilottestar självskanning – närbutik i skidort först ut

Swish har tillsammans med sin teknikparter Fygi Technologies utvecklat en ny självskanningstjänst, där både skanning och betalning görs i Swish-appen. Den pilotlanseras nu i Branäs närlivsbutik.

Fördelarna för handlare är flera, skriver Swish i ett pressmeddelande. Dels slipper handlare investera i egen apputveckling, och med 8,2 miljoner svenskar som redan har Swish nerladdat i sina mobiler står kunderna redo att självskanna direkt utan någon registrering för nya appar eller tjänster. Med tjänsten kan man låta personalen fokusera på att ge kunder hjälp och service ute på golvet, istället för att ta betalt bakom en kassadisk.

Pilottestet görs under två veckor fram till säsongsavslutningen i Branäs skidanläggning den 16 april.

– Vi vill alltid ligga i framkant och det är såklart häftigt att vi är först med detta. Det är ett system vi tror på och som går hand i hand med vår syn på hur våra gästers vistelse ska vara, enkelt och tryggt, säger Mikael Elford, kommersiell chef på Branäsgruppen, i en kommentar.

Branäs medarbetare kan hela tiden följa pågående varukorgar via kassasystemet och se när gästen har betalat. Därför krävs ingen skanning av kvitto eller liknande.

– Så fort gästen har betalat kan de ge sig ut i backarna igen. Skulle något bli fel kan vi dessutom göra en återbetalning på några sekunder via Swish, vilket såklart är något som förenklar både för oss och gästen, säger Mikael Elford.

Till nästa säsong har skidanläggningsföretaget större planer.

– Om allt går enligt plan är målsättningen att implementera detta i alla våra butiker, både sportshop och livs.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.072