23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Mer hälsosamma brödval med lägre pris och tydliga budskap

Undersökning visar att det med relativt enkla medel går att få fler att välja nyttigare alternativ i matbutiken.

Går det att påverka kunderna till mer hälosamma val i brödhyllan? Det frågan ville Cancerfonden och Hjärt-Lungfonden söka svar på i ett butiksexperiment. Svaret är att det går. Resultatet av undersökningen blev att barnfamiljers konsumtion av nyttigare brödsorter ökade med 60 till 200 procent i de tre Coopbutiker som ingick i experimentet.

I undersökningen testades flera olika beteendeförändrande tekniker för att öka försäljningen av nyttigare bröd:

  • Att framhäva och ge rabatt på nyttigare bröd ökade försäljningen med 198 procent.
  • En ny placering och tydlig skyltning som lyfte fram nyttiga bröd som är populära bland andra barnfamiljer ökade försäljningen med 64 procent.
  • Att framhäva nyckelhålsmärkta bröd i en särskild placering gav dock ingen ökad försäljning.

– Ohälsosamma matvanor är en av de främsta riskfaktorerna för cancer och hjärt-kärlsjukdom. Den här undersökningen visar att vi med relativt enkla medel kan få fler att välja nyttigare alternativ i matbutiken. Genom att göra det lättare att välja rätt kan vi förebygga våra vanligaste folksjukdomar, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare för Cancerfonden, håller med.

– Idag är ohälsosam mat, läsk och godis både billigare, mer tillgängligt och kommer i ett större utbud än för bara några decennier sen. Och det i sin tur påverkar vilka val vi gör till exempel i matbutiken.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125