23948sdkhjf

Mer hälsosamma brödval med lägre pris och tydliga budskap

Undersökning visar att det med relativt enkla medel går att få fler att välja nyttigare alternativ i matbutiken.

Går det att påverka kunderna till mer hälosamma val i brödhyllan? Det frågan ville Cancerfonden och Hjärt-Lungfonden söka svar på i ett butiksexperiment. Svaret är att det går. Resultatet av undersökningen blev att barnfamiljers konsumtion av nyttigare brödsorter ökade med 60 till 200 procent i de tre Coopbutiker som ingick i experimentet.

I undersökningen testades flera olika beteendeförändrande tekniker för att öka försäljningen av nyttigare bröd:

  • Att framhäva och ge rabatt på nyttigare bröd ökade försäljningen med 198 procent.
  • En ny placering och tydlig skyltning som lyfte fram nyttiga bröd som är populära bland andra barnfamiljer ökade försäljningen med 64 procent.
  • Att framhäva nyckelhålsmärkta bröd i en särskild placering gav dock ingen ökad försäljning.

– Ohälsosamma matvanor är en av de främsta riskfaktorerna för cancer och hjärt-kärlsjukdom. Den här undersökningen visar att vi med relativt enkla medel kan få fler att välja nyttigare alternativ i matbutiken. Genom att göra det lättare att välja rätt kan vi förebygga våra vanligaste folksjukdomar, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare för Cancerfonden, håller med.

– Idag är ohälsosam mat, läsk och godis både billigare, mer tillgängligt och kommer i ett större utbud än för bara några decennier sen. Och det i sin tur påverkar vilka val vi gör till exempel i matbutiken.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.219