23948sdkhjf

Priset för matlådan steg dubbelt så mycket som dagens lunch

Priset på dagens lunch har under det senaste året i genomsnitt ökat med cirka 9 procent, medan livsmedel i butik stigit med runt 20 procent. 

Priserna i matbutikerna har som bekant stigit kraftigt det senaste året, vilket varit en källa till debatt. Procentuellt har priset på livsmedel i butik stigit mer än dubbelt så mycket som en dagens lunch på restaurang, visar SCB:s Konsumentprisindex (KPI).

Det hemlagade alternativet har alltså blivit dyrare i förhållande till restauranglunchen.

– En matlåda kan såklart variera väldigt mycket i pris beroende på vad man väljer att ha i den, men om vi utgår från att den följer den generella kostnaden för livsmedel i butik så har priset på en matlåda stigit med ungefär 20 procent det senaste året. Under samma period har det genomsnittliga priset på en dagens lunch ökat med strax under 9 procent, säger John Eliasson, prisstatistiker på SCB.

Sett över hela 2000-talet har dock en utelunch ökat mer i pris än både livsmedel och den allmänna prisutvecklingen i Sverige, visar den nya sammanställningen från SCB. 

– Om vi utgår från de genomsnittliga priserna varje år så steg priset på en dagens lunch med 90 procent mellan 1999 och 2022. Under samma period steg priset på livsmedel och alkoholfria drycker med 62 procent.

Samtidigt steg den genomsnittliga prisnivån i Sverige med 44 procent, enligt KPI.

– Då vi över tid har haft en högre lönetillväxt än den allmänna prisutvecklingen är det kanske inte så konstigt att det blivit relativt dyrare att äta ute. Lönekostnader är ju en stor del av en restaurangs kostnader, något som borde synas i slutpriset, säger John Eliasson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125