Veckans hetaste Cooperbjudande blev färsk kycklingbröstfilé från Guldfågeln för 119 kronor kilot. En festmåltid. Stora Coop sålde fläskfilé från Danmark för bara 59,90 kronor per kilo. Det blev mest tillagt till inköpslistorna i Matpriskollens app.
Coop har inget problem med kampanjpriserna. De är vassa och tv-varorna gäller alla Coopbutiker, vilket är enkelt och bra. Utmaningen är att hålla tillräckligt låga konkurrenskraftiga priser i alla delar av landet och att få vinst över. Om folk bara förstod att det fungerar på det sättet; man är medlem och kan påverka och vinsten går tillbaka till mig baserat på min lojalitet. Därför är det nog både smart och rätt att verkligen satsa på erbjudanden, som är tydligt märkta att de gäller endast Coops 3,8 miljoner medlemmar. Det är nu det finns chans att rekrytera genom att visa starka erbjudanden. Tänk om man kan få ytterligare några procent ökad lojalitet på Coop. Vilken marknadsförändring det skulle innebära!