23948sdkhjf

Butikernas event: Dagligvarugalan till Malmö och Umeå

Nomineringstiden är över i Dagligvarugalan. Medan alla jurymedlemmar slår sina kloka huvuden ihop för att utse finalister till höstens stora fest i Stockholms stadshus så blickar vi mot två regionala event.

Dagligvarugalan Götaland har i år förflyttat sig till Malmö och hålls den 26 september.

Det blir ett halvdagsseminarium med inspirerande talare som Lennart Martinsson, stormarknadschef på Stora Coop Lund och flerfaldig vinnare på Dagligvarugalan, och Ann-Katrin Tottie, chef kundinsikt och lojalitet, Ica Sverige, som ska blicka framåt. 

Dessutom ska två vinnare utses: Årets Hemmakontor som var med förra året och den nya kategorin Årets Lokalproduktion.

Under dagen ska bland annat toppkandidaterna i Årets butik avslöjas och representanter för Almö Livs, vinnare av Årets butik 2022, kommer till Malmö för att berätta om sin resa.

– Programmet för både Dagligvarugalan Götaland och Dagligvarugalan Norrland är fortfarande under utveckling. Ämnen är kampanjer, prissättning, det perfekta kundvarvet, butiksutveckling och framtidens butik. Dagen kommer att varvas med talare men främst bestå av paneldiskussion och avslutas med snittar och bubbel, säger projektledaren Caroline Magnéli Holm.

Caroline Magnéli Holm trycker extra på nyheten att en tävling på sociala medier lokalt kommer att mynna ut i att Malmöborna respektive Umeåborna röstar fram sin mest populära butik.

– Det ska bli jättespännande att se hur konsumenterna röstar.

Flera av talarna och paneldebattörerna återfinns även på Dagligvarugalan Norrland som går av stapeln den 10 oktober i Umeå med ett halvdagsseminarium som också avslutas med snittar och dryck.

Nina Högbom är handlare på Ica Kvantum Kronoparken i Umeå. Det var hon som mitt i värsta prisdebatten sänkte priset på 8 000 varor. Nu möter hon publiken och resonerar kring prissättning. Publiken får också möta Coop Norrbottens yngsta butikschef, Fanny Karlsson.

– Som ung butikschef har man ett nytänk, ett modernt tänk. Vi kommer från en generation som vuxit upp med sociala medier, vi förstår de kanalerna och hur viktigt det är att synas där, säger hon.

– Som ung butikschef har man ett nytänk, ett modernt tänk. Vi kommer från en generation som vuxit upp med sociala medier, vi förstår de kanalerna och hur viktigt det är att synas där, säger hon.

Förutom att träffa handlare och butikschefer kommer tidigare vinnare och berättar om sin resa.

Som en extra händelse ska Guldbiljetter till Dagligvarugalan i Stockholm den 16 november delas ut till två finalister i kategorierna Årets frukt- och gröntavdelning och Årets butik.

Se hela programmet på: Dagligvarugalan.se

Sociala medier-tävling

Malmö: Tävlingen för att hitta Malmös bästa livsmedelsbutik enligt Malmöborna drar i gång den 6 juni på Facebook (och andra sociala medier) och avlutas den 14 augusti.

Umeå: Tävlingen för att hitta Umeås bästa livsmedelsbutik drar i gång den 18 augusti och avslutas den 20 september.

Pris: De som röstar är med i en utlottning av en hotellnatt för två i Malmö respektive Umeå.

Vinnarbutiken: Koras på eventet i Malmö respektive Umeå. Förutom ära och diplom vinner de vinnande butikerna två biljetter till Dagligvarugalan den 16 november.

Artikeln är en del av vårt tema Dagligvarugalan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141