23948sdkhjf

Matsmart gjorde megaförlust – men ökade omsättningen

Matsmart ökade sin omsättning under 2022 men visade ett underskott på 422 miljoner. Samtidigt var det första kvartalet under 2023 det starkaste i bolagets historia – och det första lönsamma kvartalet någonsin för den svenska marknaden.

Under 2022 uppgick Matsmarts omsättning till 889 miljoner kronor, vilket är en ökning med 23 procent jämfört med 2021. Det skriver bolaget i ett pressmeddelande.

I Norden landade Matsmarts omsättning på 605 miljoner medan den uppgick till 267 miljoner i Tyskland och 18 miljoner i Storbritannien.

– Jag är otroligt stolt över teamens prestationer och förmåga att snabbt anpassa sig under förra året. De nuvarande marknadsförhållandena saknar motsvarighet i vår nioåriga historia, säger vd Karl Andersson i en kommentar.

Han säger att fjolåret inleddes med att man gjorde stora investeringar i tillväxt i Tyskland, lanserade bolaget i Storbritannien och invigde det nya automatiserade lagret i Örebro.

Karl Andersson fortsätter:

– När den geopolitiska situationen accelererade den ekonomiska nedgången, som också till stor del ströp tillgången till kapital, ändrade vi strategi efter de två första kvartalen. Det beslut vi tog var att fokusera helt på lönsam tillväxt på vår hemmamarknad och anpassa investeringarna på våra tillväxtmarknader för att förlänga vår runway. Vi koncentrerar oss på det vi är bra på och kommer att vara redo att accelerera när konjunkturen vänder igen. Och som jag sa vid den här tiden förra året; hållbara erbjudanden som folk har råd med kommer fortsätta att ha en tydlig och viktig plats på marknaden..

Resultatet efter finansiella poster visade ett underskott på 422 miljoner kronor, att jämföra med ett ett underskott på 186 miljoner kronor under 2021.

Via en nyemission, riktad till befintliga ägare, tog bolaget in 400 miljoner svenska kronor. I pressmeddelandet skriver Matsmart att man i och med finansieringsrundan tagit in över 1,35 miljarder.

Efter årets slut visade bolaget sitt första lönsamma kvartal någonsin för den svenska marknaden. Det första kvartalet beskrivs som det starkaste i bolagets historia.

Matsmarts andra vd, Peter Beckius, kommenterar utvecklingen på den nordiska marknaden:

– Under 2022 har vårt huvudfokus i Norden legat på hållbar och lönsam tillväxt - och de åtgärder som vidtagits har redan gett resultat. Sverige blev lönsamt under det första kvartalet 2023. Det enskilt viktigaste bidraget till detta var flytten och automatiseringen av lagret i mars förra året. Genomförandet var fantastiskt - trots globala utmaningar i leveranskedjan blev lagret klart i tid och inom budget. Lagerinvesteringen gjorde inte bara att lönsamhetsekvationen vände till vår fördel, utan i samband med flytten följde merparten av vår personal med från det tidigare lagret. Det är något vi är mycket stolta över.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065