23948sdkhjf

Tysk kedja inför klimatavgift på korv och mejerier

Tyska matvarukedjan Penny höjer priset på nio matvaror, däribland korv, ost och yoghurt i ett veckolångt experiment. Tanken är att de nya priserna ska motsvara matens påverkan på klimatet.
Priserna, som appliceras på kedjans alla 2 150 butiker, har tagits fram med hjälp av professorer från två universitet där man tagit hänsyn till varans effekt på marken efter odling, klimatet, hur mycket vatten som krävs och hur den påverkar hälsan, rapporterar The Guardian.

De varor där priset ökar mest är korv och mejerier. Till exempel höjs pris...
Få tillgång till hela artikeln - enkelt och snabbt
Provprenumeration
Skapa en provprenumeration
Prova nu
Prenumeration
Välj mellan våra prenumerationer på Fri Köpenskap och hitta vad som passar dig och/eller ditt företag
Se prenumerationer
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.098