23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

DVI: Dagligvaruhandeln fortsatt pressad av inflationen

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,1 procent under juli jämfört med samma månad i fjol. Justerat till inflationen landar resultatet på minus 4,5 procent.

På torsdagsmorgonen presenterade branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel dagligvaruindex för juli månad.  Indexet visar att inflationen fortsätter att pressa dagligvaruhandeln.

Samtidigt som försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,1 procent under juli månad uppgick prisökningen på alkoholfria drycker och livsmedel till 10,5 procent enligt SCB:S Konsumentprisindex.

– Prisökningstakten inom dagligvaruhandeln var lägre i juli månad än i juni och den långsiktiga trenden för livsmedelsinflationen är nedåtgående. Samtidigt finns orosmoln om fortsatt höga priser på livsmedel på grund av väderförhållandena i såväl Sverige som övriga Europa samt en fortsatt försvagad svensk krona, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, i en kommentar.

Enligt branschorganisationen uppgick försäljningsutvecklingen i butik till 6,3 procent, jämfört med samma månad förra året. Samtidigt minskade försäljningen i e-handeln  med 0,9 procent. Hemleverans ökade med 3,8 procent jämfört med samma period förra året medan alternativet att hämta beställda varor i butik minskade med 6,8 procent. E-handelns andel av försäljningen i dagligvaruhandeln uppgick till 2,7 procent under juli månad.

– E-handelsandelen var lägre i juli än under årets föregående månader, en trend som inte är ovanlig under sommarmånaderna när konsumenterna har ett mer spontant köpbeteende. E-handelsandelen i juli var i linje med motsvarande månad föregående år, säger Karin Brynell.

Enligt Svensk Dagligvaruhandel beräknas kalendereffekten till - 1,1 procent för juli. Den korrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därför till 7,2 procent under juli månad. Justerat för både prisökning och kalenderkorrigering uppgick försäljningsutvecklingen till -3,3  procent under juli, enligt branschorganisationen. Under årets andra kvartal hade dagligvaruhandeln en tillväxt på 8,7 procent.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.075