23948sdkhjf

E-handlare säljer dagligvaror över gränserna – omsätter niosiffrigt

Kunderna prenumererar för att få köpa varor.

Svenska CBS Invest, eller Cross Border Supermarkets för den som vill undvika att blanda ihop företaget med Coop Butiker och Stormarknader, lanserades 2021 och väntas redan i år omsätta över 100 miljoner kronor, rapporterar Breakit.

Företaget har i dag 28 hemsidor där huvudkonceptet är att leverantörerna betalar en abonnemangsutgift för att få lista sina varor, medan kunderna prenumererar för att få ett förmånligt pris.

Bolaget är baserat i Sverige men har lagret och verksamheten i Tyskland och säljer i nuläget torrvaror. Grundaren Lars Munch Johansen berättar för Breakit att deras plattformar blir en möjlighet för mindre leverantörer att nå ut till kunderna.

– För att etablera sig som leverantör hos de svenska och nordiska livsmedelskedjorna krävs ofta en produktion som gör det möjligt att leverera varor till flera hundra butiker. Utöver det framhäver majoriteten av återförsäljarna sina egna varumärken, vilket leder till en minskning av det utvalda sortimentet.

Resultatet ska enligt Munch Johansen vara nära lönsamhet. Förutom prenumerationerna som står för störst intäkter, drar man också in pengar via vissa sajter där man säljer produkter med marginal, samt genom att låta andra e-handlare få möjlighet att använda plattformen. 

Lars Munch Johansen är tillsammans med Samuel Turretini både ägare och grundare.

– Vi har en unik produkt i branschen där vi säljer produkten till självkostnadspris, säger Samuel Turrettini.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.092