23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Från Sverige-kampanj får kritik – vilseledande reklam

Lyckliga, frigående höns ute och evig svensk sommar. Nu erkänner Lantägg och Svenskmärkning att de specialdesignade äggförpackningarna i den pågående gemensamma kampanjen Från Sverige i Coops, Icas och Axfoods butiker, kan vara vilseledande.

Det skriver tidningen Djurskyddet, som bekräftar att äggen från Lantäggs hönor har värps inomhus, oavsett om designen påtalar motsatsen.

– Med designen på äggkartongen vill Svenskmärkning förklara den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sveriges kriterier, i detta fall att produkten är född och uppfödd, förpackad och kontrollerad i Sverige. Fokus är på att det är svenskproducerade ägg, kriterierna är de samma oavsett hur hönorna bor, säger Svenskmärknings Lotta Hovhammar till tidningen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.147